Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Kingsley: Økonomien i det Sociale Hierarki

Merchants_fantasy

Jeg har tænkt meget over, hvordan indtægter skal administreres i settingen fremover. Dette har været lige fra meget simple og rundhåndede modeller, til senere at udvikle sig til specifikke og avancerede markedsmodeller, hvor inspirationen bl.a. blev hentet fra A Magical Society: Silk Road, Grain into GoldThe Castle Guide samt AD&D’s udgivelse af samme navn. Det har jeg brugt over en måned på at læse og forsøgt at nedskalere til en rimelig overskuelig størrelse, således det ikke blev for teknisk. Men det var svært, ganske enkelt.

Derudover var jeg sammen med Nikolaj den anden dag som sagde, at han ikke havde interesse i avancerede handelsmodeller. Han ville gerne, at der var en form for simpel mekanik således, at han kunne danne sig et begreb om hans forretnings omfang m.m., men dertil strakte det sig også. Og jeg tror mange i gruppen deler hans holdning.

Jeg har derfor valgt den mere simple model som først antaget, og den kan altid raffineres med tiden hvis interesse for det.

At Betale for Det Søde Liv

Jeg har dannet seks sociale lag (grupper) som findes i Kingsley. Disse grupper er udelukkende udtryk for generelisering, og der kan forekomme minoriteter som falder udenfor – fx Prinsen af Kingsley (royale). Den gruppe I ønsker jeres karakter skal tilhøre, har en kostpris per måned i guld. Derudover er gruppen signende for det netværk jeres karakter begår sig i, sine kontakter og lignende – lige børn leger bedst.

Gruppe 1:  Substansløs Månedlig udgift:  10 + 2d10 CP
Person: Tiggere, hjemløse, slaver ect. Bolig: Ingen
Livsstil: Lever i rendestenen, ildelugtende og har et svagt netværk. Ejendele: Luset tøj, ejer ikke mere end hvad de bærer på sig.
Gruppe 2:  Fattig Månedlig udgift:  50 + 2d10 SP
Person: Bønder, soldater, arbejdere ect. Bolig: Bor i primitive huse på landet, i fælles stuer eller i lejligheder i byen sammen med flere familier
Livsstil: Spiser mindst ét måltid om dagen, får køb én gang ugentlig, drikker 1-2 krus øl dagligt. Betaler et mindre tiende til lokal kirke, og/eller en mindre skat/told. Ejendele: Får ét nyt sæt (arbejds)tøj årligt. Ejer derudover lavpraktiske værdigenstande.
Gruppe 3:  Middelklasse Månedlig udgift:  25 + 2d10 GP
Person: Frie landmænd, butiksejer (primitive købmand), militær officerer, degne, faglærte håndværkere ect. Bolig: Ejer en simpel til god præsentabel bolig. Dette ofte i forbindelse med deres erhverv (købmand, landmand, håndværker osv.)
Livsstil: Besøger de lokale værtshuse dagligt. Bidrager til den lokale kirke og betaler skat. Har rimelige økonomiske ressourcer. Ejendele: Arvegods, penge, møbler, lagerbeholdning, værktøj, dyr osv.
Gruppe 4:  Velstående Månedlig udgift:  150 + 2d10x5 GP
Person: Gårdejere, universitetsuddannede, præster, handelsmænd, mesterlige kunstnere, lavadelige, ect. Bolig: Flotte boliger med fine lokalt fremstillede møbler, ejer ofte en stald med opstillede heste, har 1-3 husfolk ansatte.
Livsstil: Drikker vin og øl dagligt og spiser lækker tilberedt mad. Er kulturelle, rejser 1 gang årligt og deltager i forskellige sociale arrangementer (jagt ect.) Ejendele: Penge, flere sæt tøj, smykker, dyr, særlige værdigenstande.
Gruppe 5:  Rig Månedlig udgift:  550 + 2d10x10 GP
Person: Adelige med stamtræ, store handelsmænd, øverste ansættelseshierarki indenfor kirke/stat, store gårdejere ect. Bolig: Prangende bolig med mange eksotiske møbler. mange dyr (særligt heste), 5-10 husfolk ansatte.
Livsstil: Spiser og drikker fine måltider flere gange dagligt, kulturelle, rejser 2-3 gange årligt, deltager i det højere borgerskabs arrangementer, medlem af loger og guilds. Ejendele: Mange særlige værdigenstande, unikke værdigenstande, penge, smykker ect.
Gruppe 6:  Overdådig Månedlig udgift:  1.200 + 2d10x50 GP
Person: Handelsfyrster, højadelige, indflydelsesrige politikere, generelt folk med høje embeder. Bolig: Mindre slotte, vingårde, mondæne lejligheder, store stalde og jordbesiddelser, 20+ husfolk samt akademikere ansatte.
Livsstil: Et overflødighedshorn af mad, drikke og frugt. Kultuelle, rejser mindst 3 gange årligt, styrer mange loger og guilds, omgås udelukkende højt indflydelsesrige personer. Ejendele: Alt er af høj værdi, mange magiske ejendele.
Reklamer

3 comments on “Kingsley: Økonomien i det Sociale Hierarki

  1. Johnny Dickov
    12. juni 2014

    Først lad mig sige at det er super flot arbejde. Og ja fokuset er ikke på handel det skal man huske – vi er om nogen adventurers. Så det skal fokus jo gerne i sidste ende ligge.
    Når man laver en RPG karakter med substans er det jo to dele. Der er hans eventyr/profession spillemæssigt og hans “outofplay” aktiviteter. Sidst nævnt er her at handlen kommer ind i min optik. Det er trods alt et eventyrspil og ikke et handelspil vi spiller. (ikke at det ene udelukker det andet men det placerer fokus) Derfor er light regler for handlen en god måde at give realisme samtidig med fokus holdes på “oplevelserne” Så top dollar i min optik.

    Quin er jo helt klart defineret i disse klasser på en sikker 3.Klasses borger. Ingen tvivl om hans mål er 4.klasse endda måske 5. med tiden.

    • Rasmus Alstrup
      12. juni 2014

      Yes, det er ikke et handelsspil. Det giver mig ligeledes mindre arbejde!

      Jeg overvejer at lade de enkelte tiers af sociale rang dels være styret af karakter-level. Så at sige, at man fx først kan være “rig” når man minimum er 8. level eller højere, og “overdådig” når man er 12. level plus. Men det kan vi se på, I har alligevel ikke råd til meget andet lige p.t. end middelklasse eller velstående.

      Derudover, så overvejer jeg kan lave en income table, således at der måske hver 3. måned in-game skal slåes for at se hvorledes det går med ens forretninger.

      I Pendragon fandtes lignende tables for ens hus- og familieforhold, samt Bithright mener jeg at have noget lignende. Dette mere for, at det potientielt kan gå godt, status-quo eller negative ting kan opstå. Men det vil være ret simpelt, fordi det som sagt bare er en tabel man slår på. Dette kan give lidt ekstra spænding mht. meta-gaming.

  2. Pingback: Mikro-supplement: Erfarenhed (xp) og Økonomi | Kingsleys Hemmeligheder

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 12. juni 2014 by in Kingsley: Urban Fantasy Setting.
%d bloggers like this: