Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

At ændre Potions

potions_pathfinder

“Der kommer ikke flere husregler, så bare rolig” citat Rasmus Alstrup.

“Man skal holde, hvad man lover” eller “man har et standpunkt til man tager et nyt”. Begge udtryk er lige sande. Det første er måske mere ædelt og sympatisk, men vi lever nu engang i en hæsblæsende og foranderlig tidsalder, hvor man nødvendigvis må forholde sig til dagen af i dag og efterstræbe det store i det små som i Svantes Viser. Ikke lade stå til, men konstant være ambitiøs og fokuseret på at få den bedste oplevelse ud af dagen. Og at opleve (ærgerrig nysgerrighed)  er netop det som driver mennesket fremad, bringer det til nye højder hvor forandrede perspektiver stimulerer dets fornuft og følelse. En forandring sker, og vi bliver åbne overfor nye tanker og idéer, ja, ligefrem omfavner dem ivrigt.

Således forholder det sig ligeså, ved jeg, når I bliver præsenteret for mine husregler. I elsker dem. Omfavner dem, kysser dem blidt som var det jeres første kys til en pige. Og jeg holder så meget af den anerkendelse I viser. Det varmer mit ellers hærdede hjerte. Tak.

Forunderlige Potions

Jeg skrev et blogindlæg på min anden blog i går aftes, som kan læses her: Dengang Potions var Interessante og Foranderlige. Det handler om Potions. Mystiske trylledrikke med forskellige effekter. Det jeg gerne vil, er at differentiere potions fra magi (spells) således, at  potions nu får deres renæssance som i de gamle dage i D&D og AD&D.

Denne husregel kommer ikke til at påvirke jeres umiddelbare spil. Eneste indflydelse er, at de potions I finder ikke længere kan forventes at være det som I kender dem fra denne list fx: D20 (Pathfinder) Potion list. Bevares, der findes stadig healing potions osv., men ikke længere på fast formel (cure light, moderate og serious wounds). Årsag? Jeg vil gerne føre stilen lidt tilbage til old-school rollespil, dog uden at ændre på systemet Pathfinder – foruden disse “småændringer”.

Hvad denne husregel medfølger:

  • Potions har ikke længere en fast beregnet tid på varigheden af effekten. Al afhængig af kvalitet (fremstilling og level), er potions nu estimeret til at vare minimum 10 min. plus en terning (d4, d6, d8, d10 eller d12) som forøger effekten med x-antal 10 minutter.
  • Potions sidestilles ikke længere med trylleformularer (spells)
  • Potions bliver dyrere at fremstille (og købe) kvag de meget sjældne ingredienser, samt tilgængeligheden af dem i butikker sænkes en anelse.
5 comments on “At ændre Potions

  1. Johnny Dickov
    11. juni 2014

    Nobelt men usmart – jeg har læst dit indslag og kommenteret der på, Men lad mig blot sige det således at vi har en Alchemist i partiet, der netop er gjort uspillelig. Han lever af at skabe billige potions. Man har endda implementeret alchemy lab så han slipper for at betale store summer for sine potions. Endvidere er Create Potion Feat’et lige blevet gjort væsentligt svagere helt uden at de andre Create Item feats berøres.

    Som jeg skriver i min kommentar til dit indslag skal man passe meget på med at ændre reglerne som rammer nogle folk. Healing Reglerne gjorde det samme ved Cleric’en.

    Hvis det er old school style man vil have (hvilket jeg på ingen måde er i mod) så er svaret ikke PF eller D4e osv.
    Løsningen hedder SwordAndWizardy fra Mythmere Games.
    Det kan så tænkes det er svære at finde spillere – da PF spillere hænger på træerne men set i lyset af hvad man vil er det måske også bedre at melde klart ud at OldSchool er taget og derfor også afspejlet i sit regelsæt valg.

    udover det smiler jeg og forstiller mig den konflikt der er under opsejling når Dr Jekyll pludselig er nødsaget til at stjæle vores alle sammens værdier blot for at lave en potion of endure elements. Det eneste sted han kan finde trøst i sin nye voldsomme og tyveagtige livstil er hos Calistrias præste og heldigvis har en lige en ved hånden til at konvertere ham 🙂 Velkommen i vores samfund Doktor!

    • Rasmus Alstrup
      11. juni 2014

      1. Tak for dit svar.
      2. Jeg er selvfølgelig bevidst om, at vi har en alkymist i gruppen som i så fald ville påvirkes af disse regler. Og alligevel ikke. Jeg har naturligvis planlagt således, at alkymister (og til dels clerics, sorcerers og wizards) som er kyndige i fremstilling af potions, ikke underlægges disse house-rules, men derimod har mulighed for at brygge videre som hidtil.
      3. Dog ændres der lidt på den liste af potions som en alkymist brygger ud fra, så det ikke længere er trylleformularer, men noget mere mystiske.
      4. Mht. skill checks som Alchemy og Craft Potion, så fungerer disse fortsat. Det samme gør Detect Poison og Detect Magic. Så intet problem. Spellcraft fungerer dog ikke længere mod potions, da de ikke længere er i relation til trylleformularer. Identify fungerer fortsat.

      Ovenstående mener jeg ikke influrerer negativt på den øvrige spilmekanik. Der kan argumenteres for, at man som spiller kan føle man mister lidt overblik, men dette ser jeg mere som en personlig overbevisning snarere end hvad reelt er.

      • Rasmus Alstrup
        11. juni 2014

        Og så lige en tilføjelse. Jeg mener det er forkert at mene, at Pathfinder ikke kan rumme old-school elementer. Tværtimod. Pathfinder er klart et mere raffineret system, og det kan jeg nu godt lide, men det er ikke ubetinget fejlfri. Denne husregel giver blot mere kulør til spillet, end den nu lettere kliniske strømligning som udvander potions 🙂

  2. johnny Dickov
    11. juni 2014

    Uden at starte en flame war for det kommer der intet brugbart ud af. Det der sker ved homebrew er balancen som er forholdsvis solid skubbes. Ødelægger det PF måske ikke direkte men det har en effekt. At sige potions ikke er magiske spells på flaske ændre deres effekt således at immunity og dispel evner også skal overvejes. Create potion feat er i grunden en måde at holde balancen mellem ppl og monster. Gør det meget ikke umiddelbert da man kan rule sig ud af det.

    den grundlæggende ændring er faktisk på GM side. Nemlig er det GM der definerer reglerne eller reglerne der er defineret. I Old school var det DM uden tvivl. Alt var åbent over for DM til at improvisere som det passede. Det var styrken og svagheden i måden at spille på. Styrken fordi lige meget hvad DM rulede var det ikke balance ødelæggende da balancen i spillet var bygget åbent op. Døden var velkommen og målet var fleksibelt rpg fra spilleaften til spilleaften. Såden er det ikke i PF. Der bestemmer GM ikke, rollen er ændret således GM fungere som dommer af reglerne. Dvs skal vurdere om en givet regel lykkes eller ej. Ikke om den virker! Det har stor betydning da systemet er bygget op til karakter udviklingen ikke er på må og få men i en planlagt proces. Fx dodge for at få mobility osv… ændres det ændres karakter udviklingen og derfor vil karakterne ikke være balanceret op mod tilsvarende monster. Så måske ikke et problem i dag men det bliver det i morgen

    • Rasmus Alstrup
      11. juni 2014

      Jeg forstår din bekymring! Ærlig talt. Og jeg tror flere deler den i gruppen (særligt NB). Jeg er bange for I har fået indtrykket af, at jeg ændrer på noget stort. Det gør jeg ikke (mener jeg). Alt fungerer som hidtil, inkl. Dispel Magic og diverse Immunity Spells – også imod potions! Fordi, potions er en magisk substands, men, jeg vil gerne differentiere det mere så der er forskel på potions og spells. Lidt som at sammenligne det med de forskellige skoler, der findes indenfor magi.

      Eneste mekanik som ændres på, er Spellcraft. Denne skill kan ikke længere bruges til at undersøge hvad en potion eventuelt inderholder af effekt. Spellcraft bruges derimod til scrolls og spells.

      Hvad denne ændring derimod får af indflydelse i spillet, er at meta-elementet fjernes. Dvs., når I finder potions, så kan I ikke længere sige/tænke “nåhr ja, det er en Remove Fear, Cat’s Grace eller Bulls Strength, og den gir’ mig det og det”. Derimod bliver potions mere mystiske og underfundige.

      Hvad vigtigt er, at en alkymist altid ved bedre. Potions er hans speciale, som spells er for en magiker og divine magic for en præst. Ergo har han klare fordele omkring fremstillelse og kendskab til potions.

      Hvis I i stedet finder forudsigelighed og gennemskuelighed mere spændende i stedet for exploration, så dropper jeg bare denne ændring omkring potions. Ingen tvilvl, og jeg bliver ikke bitter af den grund 🙂

Skriv et svar

Information

This entry was posted on 11. juni 2014 by in Dungeons & Dragons.
