Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

SPILRAPPORT #5: DEN KOLDE BLÆK I MIT HJERTE, DEL 2

Vi sluttede sidste gang (forrige gang, sen spilrapport) nede i Kingsleys kloaksystem, hvor gruppen mødte The Mirror Man. I starten af denne spilgang genoptog vi scenen og spillede den ud til fyldest. 

Imellem de hængende barnelig som var en skygge af deres menneskelige jeg i al deres gyselige afblegning af The Mirror Man, stod karaktererne i en hvælving i et større rum som dannede en hovedkanal med tilløb af mindre kloakkanaler. Rummet var fyldt med efterladenskaber til brug af en sygelig balsamering af barnelig som alle hang til tørre i kloakens cirkulære kanaler. Fra dette rum løb en hovedkanal ned til et dybere niveau som gruppen fulgte. I bunden kom de igen til en hvælving (rum) hvor et dæksel i midten af rummet ledte endnu dybere ned igen, og hvor et helt nyt og andet kloaksystem begyndte.

Gruppen befinder sig vel ca. 15-20 meter under Kingsley, og nede på denne dybde under Mudwreck Slum District fakder de igen over efterladenskaber af The Mirror Mans, dog lader det til, at dette sted fungerer som hans perverse crypt.

Et Levende Dukkehus

Karaktererne bliver ned i jordens mørke dybde angrebet af menneskelige dukker! Børn!

Lost children of Kingsley...

Lost children of Kingsley…

Efter at have besejret op til flere uhyggelige dukker, undersøges alle kanaler af denne glemte underjordiske kloak. Gruppen møder flere dukker, men ikke mindst og The Mirror Man selv! Det bliver en tempofyldt kamp i hans perverse virkelig, men det lykkedes gruppen at nedkæmpe denne besatte dæmon af ondskab og sindssyge inden han kaster mere af hans forskruede magi end allerede.

Tilbage står gruppen med en følelse af, at de har fjernet et monster fra Kingsleys mørke gader. En mindre uhyrlig identitet udryddet. Væk. Men er dette blot en af mange…

Gruppen finder diverse skatte, bl.a. Blood Stones, Deathwatch Eyes samt et skrin med forskellige gems.

Monstre: The Mirror Man (tilpasset version), Guardian Dolls og skeleton.

Rendezvous på The Unique Grimoire

Gruppen mødes alle på kroen The Unique Grimoire i Upper Kingsley. Både inden mødet, under mødet og efter mødet interageres der på tværs af gruppen med forskellige npc’ere, der spilles en række uafhængige scener med forskellige karakterer m.m. Og dette er egentligt hvad resten af spilaftenen går med. At forsøge at danne overblik over hvad fanden der egentligt foregår i Mudwreck Slum District. Og hvor er Therisia Lancaster?!

Scenariet “Det Kolde Blæk i Mit Hjerte” stopper her. Sporerne er for transparente til at virke åbenlyse, der er mange forskellige grupper af personer indover handlingen som alle måske eller måske ikke har noget med scenariets egentlige handling at gøre. Efter korrespondance mellem spillere og GM afsluttes scenariet, og Therisias skæbne forbliver i det uvisse, men må hendes sjæl finde ro hvorend den befinder sig…

Som GM blev der slutteligt givet bonusoplysninger til spillerne ift. scenariets baggrund, således et lettere overblik dannes:

  • The Mirror Man døde, og var på scenariet tidspunkt umiddelbar ikke i relation til Therisias forsvinden
  • The Old Woman – hvad hun end er – findes aldrig. Men Therisia var på sporet af dette…
  • The K, gadebanden i Mudwreck Slum District. I finder ud af, at lederen (Cutter K) er en hvid(!) mand som skifter identitet til sort. Rygtet går på, at han er gennemsyret af racehad til sorte, har oprettet banden The K og stimuleres af at styre dem igennem okkulte og perverse optagelsesritualer hvor bl.a. sodomi indgår
  • Marcus Longman, forfatter og kaos kunstner. Hans mørke lyrik og poesi går igen flere gange, som om en ondskabs akse forbinder denne poesi med den gennemsyrede brutalitet, had og dekadence som hersker i Mudwreck Slum District
  • Therisia har en sort kæreste, og måske flere. Der florerer mange rygter, men sikkert er, at hun i hvert fald har en tydelig tendens til sorte fyre

Eftertekst: Scenariets præmis var at sporene skulle være vage i sin frembringelse, og ikke demonstrative som kunne lede til direkte konklusion eller handling. Tanken var, at spillerne selv skulle igangsætte deres egen efterforskning i stedet for at blive trukket igennem en række åbenlyse spor. Tingene skulle foregå på deres (spillernes) præmis. Dette skulle gerne have ledt til en større mystik af handlingen, med forskellige indfaldsvinkler som dannede sit eget spind af sub-historier i historien, dog alle forbundet til hinanden mod slutningen.  Andet er, at når sporerne var svage skulle dette gerne åbne op for, at spillerne interagerer mere med settingen i deres forsøg på at danne overblik med mange afstikkere ud i mørke afkroge af Mudwreck Slum District, en rejse igennem et mørkt territorium så at sige.

Det er en svær balancegang at spille løse historier da det afhænger af spillernes eget initiativ. Forud bør der være en klar orientering til spillerne om scenariets præmis, ellers kan de hurtigt sidde med følelsen af, at de ikke har noget at gå efter fordi de venter på handlingen kommer til dem, og ikke omvendt.

Reklamer

6 comments on “SPILRAPPORT #5: DEN KOLDE BLÆK I MIT HJERTE, DEL 2

  1. Rasmus M
    3. juni 2014

    Jeg synes det var et fedt scenarie selvom det ikke flød helt smooth, Enig I at det ville være en fordel at kende præmissen bedre. Jeg må også indrømme at jeg stadig lige er ved at finde mig selv i sandkasse-stilen.

    • Rasmus Alstrup
      5. juni 2014

      Scenariet flød ikke smooth ved 2. spilsession, dette stod meget klart for mig. Jeg tror også, at jeg på én og samme aften pludselig mistede interessen for historien i scenariet. Måske fordi sandbox-stilen aldrig fungerede 100 %, og som du er inde på, tror jeg ligeledes dette handler om tilvænning fra spilleres side.

  2. Johnny Dickov
    4. juni 2014

    Enig – det er også mere sandkasse end jeg nogensinde har prøvet. Vi har meget frie hænder og under normale omstændigheder sker dette når Masteren ikke er vel forberedt.
    Det er bare slet ikke tilfældet her. Vi befandt os i en levende by og var simpelthen selv for dårligt til at agere i den. Så stort kudos til Rasmus for at lave en sandkasse verden, der ikke virker “bare opfundet on-the-fly”.

    • Rasmus Alstrup
      5. juni 2014

      Jeg har altid spilleledt meget løse scenarier, som delvis kan virke handlingsløse grundet spillerne ikke bliver trukket af plottet, men derimod afhænger af spillernes egen fremdrift som nu-gør-vi-det-og-det. Det stod mig klart under 2. spilsession i dette scenarie, at hvis scenariet skulle lykkes, da skulle jeg tvinge nogle konkrete spor foran jer som ledte til konklusion. TIl dets forsvar for ikke gøre dette, mente jeg i mit stille sind, at I faktisk havde “spor” nok at gå efter, I skulle blot selv igangsætte et egentligt detektiv-arbejde. Men nok om det.

      Og ja, Kingsley er en tung defineret sandbox som fortsat udvikler sig. Min idé er fra exploration spil (PC) som fx The Elder Scrolls, hvor man render rundt og interagerer med verdenen ift. interesse og lyst.

  3. Niels Bo
    7. juni 2014

    Helt sikkert et fedt og spooky scenarie! DM forstår virkeligt at bringe horror elementerne frem i spillet.
    Jeg er enig i, at sandkasse stilen er meget afhængig af, at spillerne driver historien fremad og selv agerer/opfinder de forskellige scener. men jeg mener dog også spillerne skal have en hvis form for motivation (fra DM) til at gøre dette. Hvis spillerne føler plottet forsvinder eller bliver umuligt at efterstræbe, er det de går i baglås og usikkerheden breder sig. Dm har nok ret i, at der er oplagte spor vi ikke har fulgt så som kaoskunstneren og Logaroo, men jeg tror måske vi lidt føler, at disse også er “red herrings” ? Therisia er virkeligt forsvundet eller rejst væk for good…
    For mig måtte tingene godt være lidt mere filmisk, f.eks. nogle flere spor, men jeg kender præmissen for kampagnen og den er cool nok med mig:)
    Nu er vi kommet til Sandlandet,, som jo er ekstremt eksotisk i forhold til Kingsley. Men går det bare ud på at skabe handel eller skal vi selv opsøge eventyrene ?

  4. Pingback: Lidt om næste gang | Kingsleys Hemmeligheder

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 3. juni 2014 by in Forgotten Realms (kampagne).
%d bloggers like this: