Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

SPILRAPPORT #3: En Smag af Vanvid – Del II

Dette er anden del referatet til scenariet “En Smag af Vanvid” som har strukket sig over 2 spilsessions og netop er afsluttet. Første del kan læses her.

vanvid

Sidste spilrapport sluttede med karaktererne netop var ankommet til L’Hôpital de Corbin, en sindssygeanstalt for afskum fundet i Kingsleys dybeste fangekældre og beskidte stræder. Stedet hvor man gemmer folk af vejen for det øvrige samfund. Anstalten rejser sig som en 3-etagers majestætisk barokbygning formet i en hestesko med høje slanke vinduer som alle er barrikeret af tremmer. Gården mellem de 2 fløje er brostensbelagt, og for enden ved fløjenes gavle stor et stort smukt egetræ i fuld flor(!) i den isende vinterkulde.

Der findes forskellige bygninger omkring selve anstalten. Dette er bl.a. en større hestestald, en nedlagt kirke, en gammet hytte og en lille udgave af en kirkegård med mørnede gravstene af træ. Beplantningen omkring hele anstalten ligner en mark som står i brak, også til trods for årstiden taget i betragtning.

cemetery

Instinktiv skærpes karaktererne årvågenhed og skepsis overfor hele miljøet omkring anstalten, fornemmelsen af noget ikke helt stemmer overens strømmer indover dem som en kold bølge. Mens de står og tygger på indtrykkene de har, mødes de af ground-keeperen; en ilter og lettere usympatisk herre som har et fjernt blik og en stank af råddenskab omkring sig. En af karakterne følger med denne over til sin hytte for at se nærmere på hans. Imens ridder en anden op til anstaltens hovedindgang for at forkynde deres ankomst, og slutteligt går resten over i stalden med hestene og det øvrige grej de har medbragt sig.

L’Hôpital de Corbin

Gruppen samles alle sammen igen, og indenfor på anstalten bydes de velkommen af forstanderen, Dr. Delacroix.

“Ah, welcome to L’Hôpital de Corbin!” she says.  “We so rarely receive sane visitors.  I am Dr. Delacroix, the Aliéniste Principal.”

“Ah, welcome to L’Hôpital de Corbin!” she says. “We so rarely receive sane visitors. I am Dr. Delacroix, the Aliéniste Principal.”

Indenfor på anstalten hersker der en mystisk og meget formel atmosfære. Personalet virker alle socialt distanceret fra karaktererne, og fra det mørke gange og etager kan der svagt høres skrig og råben som giver association af både prygl, latter og gråd. Ingen tvivl om, at et længere ophold på anstalten ikke er til eget forgodtbefindende. I dette virvar af indtryk og en snigende følelse af noget er rungende galt, byder Dr. Delacroix karaktererne velkommen og beder dem følge med til 1. sal hvor de bydes på en overdådig middag. Enkelte er skeptiske og afstår fra at spise af retterne, mens andre æder sig igennem et stort velsmagende måltid.

Asylum_Map

Stueetagen af anstalten. Der er to identiske sale som denne, dog er den ene fløj på 2. sal indrettet som børneafdeling og modsatte fløj er “terapi-fløjen”. På 3. sal er den ene fløj indrettet til gæster og lign., og den modsatte fløj er administrationen. Og ja, så er der et loft…

Vanviddet Begynder

Karaktererne går til ro på hver deres værelse (celle) for at sove. Om natten skal en af den ud på gangen for at tisse. Efter at have klaret det praktiske, forlader han toilettet og ser en ansat (portør) stå i en lang hvis kittel og stirrer på ham med et fjernt uhyggeligt blik. Kamp eksekveres, og det ender med portøren får hældt lampeolie udover sig og går op i flammer. Der breder sig nu en sødlig duft af brændt hud på gangen…

Det varer ikke mange minutter før de øvrige karakterer vækkes af støjen og den sødlige stank. Nu er alle deres instinkter bekræftet om, at noget mystisk foregår på anstalten og at de potentiel selv er i livsfare. Dette får dem til at pakke deres ting for at søge udenfor anstalten. Indendørs ønsker de i hvert fald ikke længere at være. Inden de dog vælger at styrte ud af anstalten fra 3. sal, beslutter de sig for hurtigt at tjekke den modsatte fløj hvor administrationen er.

Dr. Valentin Morells arbejds- og studiekammer.

Dr. Valentin Morells arbejds- og studiekammer.

På Dr. Valentin Morells kontor finder de en rækker breve (handouts) som better om forandrede forhold på anstalten. Dette i sådan en grad, at selv personalet forandrer sig. Dødsfald indtræffer (bl.a. groundskeeperen, som karaktererne ellers talte med ved ankomst!!!) og det ender med, at Dr. Morell forfølges af hele anstalten i sådan en grad, at eneste udvej for ham er at tage livet af sig selv…

Uddrag fra Dr. Valentin Morells dagbog...

Uddrag fra Dr. Valentin Morells dagbog…

Imens karaktererne går arbejdsværelset igennem for yderligere spor, angribes de af Dr. Morells ånd som tilsyneladende ingen ro har fundet i efterlivet og derfor hjemsøger anstalten. Dette bliver en farlig kamp som bl.a. efterlader én af karaktererne på tærsklen til døden.

Barndommens Minder

Efter karaktererne har gennemgået en tom 3. sal, forlader de straks anstalten ved at suse ned af hovedtrappen og parate til at slå enhver modstand de møder ihjel. Dog når 3 af dem ikke længere end til rappoen på 2. sal, hvor de ser sjove sprællemænd hænge på væggen og svinger med arme og ben. Det er alle mystisk udseende klovne, fint udskåret. Inde fra den ene fløj høre de samme 3 en fremmedartet og mærkelig lyd, noget de lader sig med drive af.

Melodi

sp

De tre karakterer foranledes ind på Childrens Ward. Inde i det som er en opholdsstue, ser de alle en antik spilledåse spille en smuk vuggevise. De 3 karakterer ser yderligere sprællemænd hænge på væggene i hele rummet og vinke til dem. Denne hilsen går hurtigt over i en mere dæmonisk velkomst da. bl.a. blod begynder at løbe ned fra sprællemændene.

Den eneste karakter som ikke er inddraget i denne mørke illusion står alene tilbage på trapperappoen, ser sine tre medrejsende gå videre ind i Childrens Ward. I takt med de andre bryder med deres illusion af virkeligheden, får han dem alle på rette køl og de tonser alle videre ud af anstalten – nogle mere rystede end andre. Inden de dog smutter fra fløjen, lykkes det dem at tage nogle journaler med som ligger på et lille bord.

Journal af Jeremy - en patient (barn) som tilsyneladende tror afdelingen (Childrens Ward) hjemsøges...

Journal om Jeremy – en patient (barn) som tilsyneladende tror afdelingen (Childrens Ward) hjemsøges…

Det lykkedes alle karakterer komme udenfor i vinderkulden. Herfra iler de over i stalden hvor deres heste står opstaldede. Herinde finder de den ucharmerende karavanefører som angriber dem(!). Det bliver en kort kamp og svinet falder død om. Dog begynder han hovede at røre på sig og munder åbner sig langsomt på gab og ud kryber et klamt “bille-lignende” insekt…

Intellect Devourer

Intellect Devourer

Igen opstår der kamp, men nu mod et væsen som ikke er større end en lille mus. Dette klamme lille bæst forsøger på flere af karaktererne at kravle op på dem og ind i deres mund, hvilket er lige ved at lykkedes ved en af dem. Scenen slutter med, at de ikke får slået bæstet ihjel – det er simpelthen for hurtigt – men i stedet får det jaget væk.

Efter kampen har karaktererne fået nok af stedet. De beslutter hurtigt at rejse til en af karakterernes hjemstavn, et len som ikke ligger mere end ca. en halv dagsrejse fra anstalten.

Tredje del følger snarest. I mellemtiden er I velkommen til at kommentere på jeres eget eventyr…

 

Advertisements

One comment on “SPILRAPPORT #3: En Smag af Vanvid – Del II

  1. Pingback: SPILRAPPORT #3: EN SMAG AF VANVID – DEL III | Kingsleys Hemmeligheder

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 22. april 2014 by in Forgotten Realms (kampagne).
%d bloggers like this: