Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Lovecraft Country: Vejen til rædsel

Lovecraft Country

Dette indlæg er i forlængelse af min gruppes igangværende scenarieantologi i Lovecraft Country. Ved siden af denne kampagne dykker jeg ned i baggrunden for selve settingen, for at sætte lidt perspektiv på. Indlægget her sættes derfor i forlængelse af tidligere indlæg, Lovecraft Country.

Det skal handle om noget så banalt som veje. Asfalterede veje. Baggrunden er hentet fra artiklen Highways in New England fra The Arkham Gazette.

Vejnettets udbredelse i USA
1920’erne var på mange måder et epokesættende årti for udbredelsen af automobiler, og etablering af et egentligt vejnet som gjorde længere transport muligt og mere alment. Nødvendigheden af veje stammer egentligt tilbage fra udbredelsen af cyklen efter den amerikanske borgerkrig, hvor bevægelsen the Good Roads Movement lagde et politisk pres for bedre cykelforhold, hvilket resulterede i staten New Jersey i 1893 blev den første stat som afsatte offentlige penge til etablering af veje. Massachusetts fulgte hurtig trop, og i 1895 dannede staten udvalget Highway Commission som skulle fremme etableringen af offentlige veje.

Med udviklingen af automobilen og den hurtige popularitet den fik, blev etableringen af veje i endnu større grad prioriteret. Den første transkontinentale vej i USA, the Lincoln Highway, blev således færdig i 1913 og strækker sig fra New York City til San Francisco. I 1916 blev den første “vejtraktat”, the Federal Road act, underskrevet af Præsident Wilson som banede vejen for statslig støtte til etablering af vejnet i de forskellige stater. Og herfra gik det for alvor stærkt.

Hovedvejene fik navne som adskilte dem fra hinanden, og i New England hed de fx Atlantic Highway, The Theodore Roosevelt International Highway og the Yellowstone Trail. Dette system blev erstattet af et nummersystem i 1926, New England Road Marking System.

Lovecraft Country II

Navne blev erstattet af tal som gik på tværs af selv statsgrænserne. Dette system er vedblevet til det man kender i dag.

Indflydelse i Lovecraft Country
Der er flere årsager til ovenstående informationer kan være relevante i Lovecraft Country, og som udgangspunkt virker informationen som plausibel baggrund for dette. Som jeg tidligere har været inde på her, er Lovecraft Country udkanten af Massachusetts og en ellers isoleret region. Dette spørgelsesaftige landskab med dets uhyggelige byer og sære demografi, bliver nu tilgængelig for omverdenen på en hidtil uset måde.

For lukkede lokalsamfund, som fx Kingsport og Innsmouth m.fl., er anlæggelsen af veje af stor betydning. Disse byer er nu potentielt udsat for større eksponering da offentligheden har nemmere ved at komme dertil. Ikke dermed at sige flere nødvendigvis vil besøge disse mildest talt ucharmerende lokalsamfund, men sandsynligheden er større. Det er også værd at overveje hvilke konsekvenser det har for et ellers lukket samfund pludselig blive inddraget i verdenen omkring sig, og dets reaktion på folk derfra når de kommer til deres by – et tema danske film som fx Fri os fra det onde og Frygtelig lykkelig fint illustrerer, samt den amerikanske film Deliverance.

Som veje blev mere anvendt og hyppige, blev blaffere det også. I horror skildres blaffere sjældent som lysets engle. De har ofte en skjult dagsorden som ikke er ønskværdig for chaufføren og dennes medpassagerer. Situationen kan selvfølgelig også være omvendt. At man vitterlig er nødstedt på Lars Tyndskids mark med et motorstop som ikke kan repareres uden anvendelse af et værksted eller lign., og at det netop lige er Satan selv som tilbyder et lift som ender i et sandt mareridt.

lovecraft_country_call_of_cthulhu.jpg

Tankstationer blomstrede frem i byerne, men også som øde mellemstationer langs hovedvejene. I horrorfilm spiller tankstationer ofte en særlig rolle. Enten kan de være med til at underbygge en ønsket stemning for hvad som venter kunden forude, som fx i YouTube klippet nedenfor. De kan også udgøre selve starten på de rædsler som venter, hvilket ses i film som fx The Hills Have Eyes. Generelt udgør tankstationer et perfekt intermezzo i horrorrollespil. De ligger som regel øde langs landevejen, er beskæftiget af tvivlsomme personer, kunden har et reelt behov (benzin eller værksted) og kulturforskelle (storbysnuden vs. bonderøven) kan besværliggøre handlen og skabe intriger, hvilket generelt sjældent falder til kundens fordel.

Et andet klassisk eksempel er den forkerte afkørsel. Man misforstår kort- eller kørselsvejledningen og ender et helt andet sted end forventet. Dette er især oplagt at anvende i Lovecraft Country, da regionen i den grad gemmer på små tidslommer af mystik og rædsel – som tidligere nævnt, fx Kingsport, Innsmouth osv. Det kan også være en glemt kirkegård, en ensom bakke hvor hekseafbrændinger fandt sted, vejen gennem en hjemsøgt skov ect.

Et sidste eksempel vedr. veje, er moteller. Som vejnettet blev udvidet op gennem 1920’erne, rejste der sig langsomt moteller som stødte op til disse hovedveje – ligesom tankstationer. Ordet “motel” blev dannet i 1925, og har sidenhen været synonym for huse med en parkeringspladser foran, hvor rejsende i bil kan overnatte i små værelser. Utallige horrorfilm har anvendt moteller som øde og uhyggelige settings. Et eksempel på dette er Identity fra 2003, hvor en gruppe tilfældige personer indlogerer sig på et øde motel grundet kraftig uvejr. Som natten skrider frem, intensiveres uhyggen og rædslerne.

Opsummeringen
Man kan sige, at 1920’ernes etablerede veje gjorde USA mindre. De ellers tidligere øde egne blev nu inddraget i samfundet. Folk fik muligheden for at rejse mere frit rundt, og hurtigere. I Lovecraft Country gjorden denne udvikling sig ligeledes gældende. Selvfølgelig blev der ikke oprettet hovedveje til alle de mindre byer, men trafikanten kom tættere på de lokale egne da mindre landeveje blev mere udbredt og tilkoblet det større vejnet. Selvfølgelig kan der laves scenarier som tager udgangspunkt i ovenstående eksempler, men ellers tror jeg, at formålet mere tilstræber små intermezzoer som skaber en stemning af utryghed og er næring til en urolig følelse af noget ondt er under opsejling.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 18. august 2013 by in Call of Cthulhu, Forside and tagged , .
%d bloggers like this: