Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Spilrapport: Lovecraft Country #1

lovecraft_country_call_of_cthulhu_1

Forud starten på vores Lovecraft Country kampagne, har min gruppe været lidt omkring forskellige one-shots i Cthulhu universet. Efterfølgende satte vi os sammen og diskuterede ønsker og egentlige fælles præferencer, hvilket mundede ud i det som nu er vores nuværende Lovecraft Country scenarieantologi. Denne spilrapport er første skud på stammen, og scenariet er blevet til et ripoff af What Goes Around, Comes Around som findes i The Unspeakable Oath #8/9.

Første aften bød på ca. 2 timers egentlig rollespil. Vi havde netop afsluttet et haleparti af et forudgående scenarie, uafhængigt af vores nuværende kampagne, hvorefter vi sammen dannede karakterer (for første gang i gruppen, noget som vi ellers altid har gjort individuelt forud en spilaften) og aftalte indbyrdes rollefordeling. Herefter fulgte en meget kort introduktion af Lovecraft Country, eller den del af regionen det akutelle scenarie forgår i. Scenariet udspiller sig i den lille by Annisquam, en lille soveby til GloucesterMassachusetts, USA.

Det som er særligt kendetegnende ved Lovecraft Country generelt, er at regionen er udkanten af det etablerende samfund i staten Massachusetts, det som vi herhjemme ville betegne som udkantsdanmark, blot i en mørkere og langt mere gruopvækkende målestok selvfølgelig. Det er bl.a. her mange af Lovecrafts fiktionsbyer er at finde, som fx Innsmouth, Arkham og Kingsport m.fl., og hvor mange deler fælles islæt af isolation, tågebanker, indavl, hemmeligheder og okkultisme. Dette er få nøgleord at tilknytte til Lovecraft Country, og regionen kan generelt betragtes som et uønskeligt sted for fremmede.

Cape Ann og Annisquam
Vores indledende scenarie foregår på halvøen Cape Ann, og primært i den lille by Annisquam. Cape Ann har to større hovedbyer, Gloucester og Rockport, som begge er forbundne med jernbane til bl.a. Arkham og Boston m.fl. Naturen bærer præg af et klippeø-lignende landskab langs kysterne, hvor resten af halvøen har sporadisk vegetation og enkelte golde områder. Vinden er frisk og efterlader en tør hud og smagen af havsalt omkring munden.

Annisquam adskiller sig særligt fra de øvrige byer i Lovecraft Country. Byen er egentligt et gammelt fiskeleje etableret i starten af 1600-tallet, men tiltrak hurtigt kunstnere og andre kreative grundet dets skønne og inspirerende natur. Sidenhen har byen udviklet sig til et ferieresort for de velhavende, hvilket har resulteret i byen nu er opdelt i to mindre bydele – den gamle bydel og den nye.

Den gamle bydel rummer en gammel havn og deslignende faciliteter som vidner om en by med tidligere fiskeindustri. Husene er medtagne og flere står tomme hen, og oftest er det gamle lokale som færdes og bor her. Området omkring den gamle havn udgør et klassisk sceneri for horror, og særligt hvad som er kendetegnende for Innsmouth og Kingsport – bare i mindre målestok. Annisquam bymidte består af et torv (Old Annisquam Square) omkranset af nyrenoverede facader og butikker. I butikkernes åbningstid er der liv og travlhed, men udenfor lukketid er alt underligt øde, og eneste liv er omstrejfende gadehunde eller folk som passerer målrettet igennem.

Den nyere bydel udgør selve ferieresortet, hvor et større fint badehotel ligger placeret og et ekspanderende boligkvater langs kysten med store villaer og palæer. Denne bydel står i skarp kontrast til det øvrige Annisquam med dets fine bygninger og rige besøgende feriegæster.

What Goes Around, Comes Around
Forud scenariets begyndelse har en af karaktererne været i brevveksling med en Robert McCorkindale, en ældre herre i start 80’erne hvis hustru, Sarah McCorkindale, desværre døde i sommeren 1926 – nærmere den 14. juli. Sarah McCorkindale døde som følge af et brutalt overfald på vej hjem fra midtugens faste venindeaften hos Ms. Margarat Dupres, i den nordlige del af Annisquam. Sarah McCorkindales lig blev fundet på stranden af ægtemanden, Robert, som var taget ud for at lede efter Sarah da hun aldrig kom hjem. Liget var yderst makabert i den henseende, at Sarahs overkrop (torso) var blevet savet diagonalt over i et fint snit, hvor kun den øverste del med hovede og arme blev fundet på stranden.

Mr. McCorkindale har nu anmodet om hjælp hos en bekendt til nærmere opklaring af hans hustrus frygtlige død, eftersom det lokale politi, med efterforskning ledt af Detective Sgt. Howard Fetz, ikke har kunnet frembringe yderligere spor i sagen, og Roberts ønske er blot at finde ud af, hvad der egentligt skete med hans elskede hustru, Sarah, inden han selv går bort som følge af alder. I brevvekslingen medfulgte et avisudklip dateret to dage efter mordet – se nedenstående handout.

what_goes_around_comes_around_call_of_cthulhu_handout_1

What Goes Around, Comes Around – Handout #1

Scenariet starter torsdag den 11. august 1927, lidt over et år efter Sarah McCorkindales død. Vi begyndte med en scene i toget mod Gloucester fra Arkham, hvor også karaktererne bor. Vi brugte denne scene til kort at introducere karaktererne i overordnet forstand, alt imens toget bevægede sig gennem Lovecraft Country landskabet. Sidenhen nåede karaktererne til Gloucester, hvorfra de rejste med diligence videre til Annisquam som ligger 6 km nord for Gloucester. Med i vognen fik de følge af Mrs. Hemmingway, en ung smuk rødhåret kvinde fra åbenlyse rige kår. Foruden hendes dragende skønhed, udviste hun en overlegen dannelse og intelligens.

Karaktererne ankommer til Annisquam, og vejene skilles med Mrs. Hemmingway – til visses ærgrelse. Herfra finder de hurtigt et ældre lokalt hotel, Hotel Provincial, hvor de indlogerer sig for de næste par dage. Sommeren står på sit højeste, og velhavende feriegæster fra de større byer mingler med hinanden i hotellobbyen og på stranden. Og netop stranden udgør et lille intermezzo efterfølgende, hvor karakterer tager sig god tid og nyder det friske hav og sand mellem fødderne, da de tager ud for at bade og slikke sol. På stranden møder de igen Mrs. Hemmingway, eller det som ligner en fuldkommen dobbeltgænger, som er på vej væk sammen med to yderst veltrænede fyre i et par speedo’s. Denne gang er Mrs. Hemmingway slet ikke så imødekommen eller charmerende, tværtimod. Hun går målrettet forbi dem som et spøgelse uden overhovedet at hilse på dem, og det sker med så stor kølighed at karaktererne får mistanke om det ene og andet.

Senere tilbage på hotellet, først på aftenen, sidder en af karaktererne og grubler over det sære møde med den ellers charmerende Mrs. Hemmingway, da en ravn pludselig flyver mod altandøren i værelset og falder livløs om på den lille altan udenfor. Endnu en sær begivenhed, omend mere tilfældig.

Karaktererne har aftalt et møde med Robert McCorkindale i hans hjem nord for Annisquam. Mødet forløber ganske udramatisk. De får Roberts version af hele hændelsesforløbet fra hans opdagede han myrdede hustru, og til nu. Robert har mistet tilliden til det lokale politi, og særligt Detective Sgt. Howard Fetz som han mener er direkte uduelig og skadelig for sagens opklaring med hans irrationelle logik og manglende evne til at konkludere – bl.a. derfor han nu har bedt om hjælp udefra. Foruden de løse detaljer som spillerne får efter samtalen med Robert, møder de hans uforglemmelige betagende huspige, den sorte kvinde La’Quisha.

Næste dag drager karaktererne til Gloucester (på lejede cykler) for at mødes med journalisten, Nick Richards, som har skrevet den udleverede avisartikel (handout #1). Først opsøger de dog Detective Sgt. Howard Fetz, men han er desværre i Rockport disse dage, og yderligere informationer vedrørende deres sag får de ikke.

Før mødet på redaktionen med Nick Richards, når de forbi Gloucesters lægehus og retsmediciner, hvor de bliver bekræftet i den makabre tilstand Sarah blev fundet myrdet i. Derudover afsløres samtidigt, at der i Annisquam har været yderligere to lignende tilfælde i 1923 og 1925 (mordet på en professor og hjemløs). Hos Gloucester Daily og mødet med Nick Richards, finder karaktererne frem til interessante historier i avisens arkiver som nu begynder at danne mere overblik over sagen – som også hermed bliver mere omfangsrig!

Aftenen sluttede her, og nedenfor er de handouts som blev formidlet på Gloucester Daily.

what_goes_around_comes_around_call_of_cthulhu_handout_2

What Goes Around, Comes Around – Handout #2

what_goes_around_comes_around_call_of_cthulhu_handout_3

What Goes Around, Comes Around – Handout #3

what_goes_around_comes_around_call_of_cthulhu_handout_4

What Goes Around, Comes Around – Handout #4

 

Reklamer

4 comments on “Spilrapport: Lovecraft Country #1

  1. Kristian
    13. august 2013

    Lyder fedt og jeg synes I rammer Lovecraft stemningen virkelig fint, virker det til.
    Kender du Pagans to kampagner “Coming Full Circle” og “The Realm of Shadows”? De har den bedste afsides-skummel-lille-by-stemning jeg har set/læst.

    • Rasmus Alstrup
      13. august 2013

      Nej, dem har jeg ikke læst. Super fedt med anbefaling! Jeg vil lige tjekke dem ud 🙂

      Desværre mistænker jeg to i min gruppe for at have læst dem, da de af uransagelige årsager næsten har læst alt CoC materiale(!!).

  2. Pingback: Lovecraft Country: Vejen til rædsel | Strange Currencies

  3. Pingback: Spilrapport: Lovecraft Country #2 | Strange Currencies

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 12. august 2013 by in Call of Cthulhu, Forside and tagged , , , , , , .
%d bloggers like this: