Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Et afsluttende suk for AD&D

Jeg startede småt i 2012 med at læse og skrive om AD&D 1E (her bl.a.) – et skriveprojekt jeg kørte lidt træt i. Projektet var begyndelsens vej mod den 2E rollespilskampagne jeg forberedte til min spilgruppe, og som vi påbegyndte i starten af 2013. Dette udartede sig til 7 spændende spilsessions, og der kan læses spilrapporter begyndende med nummer 1 her. Men, nu er kampagnen slut. Desværre.

Vores AD&D gruppe bestod af mig som Gamemaster, og 5 spillere. Kampagnen bar tydeligt præg af, at spille AD&D var mit projekt og ønske. Jeg havde undervejs store udfordringer ved at formidle og levere reglerne i de gamle systemer på en overbevisende måde, da mange af spillerne havde en udpræget indoktrinering af 3.5 som værende det mest strømlinede og glidende D&D system – og derfor det eneste D&D system, vel at sige.

Det er grunlæggende svært at ændre eller udfordre folks standpunkter og meninger – især hvis de modsætter sig at købe præmissen for idéen eller tanken man ønsker dele med dem. Dette gælder også valg af rollespil. Jeg efterstræbte en mere nostalgisk følelse i AD&D, mens dette mere var til gruppens frustration da de er dedikerede 3.5 fans.

AD&D er skrinlagt som kampagne og projekt. Jeg tvivler inderst inde på, at jeg nogensinde får oplevet mere fra denne skuffe, og at det fremadrettet forbliver ved nostalgiens forelskelse.

rollespil_1

4 comments on “Et afsluttende suk for AD&D

  1. Niels Bo Frank Christiansen
    18. maj 2013

    Jeg er helt sikkert 3.5 fan, men kunne da være sjovt at spille med AD&D systemet, om ikke andet for old times sake. Kampagnen brugte dog et mix af alle mulige systemer, jeg tror det havde fungeret bedre, hvis vi bare havde holdt os til AD&D reglerne og ikke inddraget andre systemer. D&D må godt være lidt trygt, når det gælder character creation og leveling, det var lidt svært at gennemskue i kampagnen. Stemningen og spændingen feljlede dog ikke noget:)

    • Rasmus Alstrup
      18. maj 2013

      Bestemt enig i, at som du påpeger bør AD&D spilles som det nu engang er, i stedet for at forsøge at lave det om til noget det ikke er. Dette var klart min fejl, at jeg anstrengte mig for meget i processen på at optimere systemet. Dette gør også, at man måske mistede nostalgien ved AD&D. Ærgerligt nok.

      Som vi diskuterede omkring Cyberpunk 2020, så er jeg selv tilhænger af man netop ikke ændrer spillets regler (her til BRP som forslået). Men ser i stedet frem til Delta Green nu 🙂

  2. johsbusted
    19. maj 2013

    Syv spilgange er også en del. I gav det sgu en chance. At I ikke fik spillet en af de bedste købe kampagner er måske lidt synd, men jeg er personligt kun nået 2-3 spilgange i den de to gange jeg har været spiller i den.

    Jeg tror også, de af mine kampagner som dør tidligt, dør omkring 7. spilgang. Det er et godt tidspunkt at dræbe en kampagne, for man har givet det en chance og hvis det ikke virker der, så kommer det sgu aldrig til at virke.

    Held og lykke Delta Green 😀

  3. Thais Munk
    20. maj 2013

    First off: Fedt at I gav det en reel chance og droppede det. Det er trælst som GM når man vil noget andet end resten af gruppen, for der er ikke så meget andet at gøre.

    Derudover kan man også ændre så meget at man i bund og grund spiller noget andet. Det har jeg selv gjort med Nephililim. Man skal bare være reel og åben om det, så kan det sagtens køre.

    Derudover er der nogle ting, som bare fungerer bedst som nostalagi 🙂 Held og lykke med Delta Green!

Skriv et svar

Information

This entry was posted on 18. maj 2013 by in Udenfor kategori.
