Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Spilrapport #6 – AD&D 2E

Sjette spilrapport fra vores AD&D kampagne. Vi spiller WFRPs The Enemy Within (TEW) kampagne, og vi nåede lettere halvvejs ind i andet scenarie; The Shadows over Bögenhafen.

Vi afsluttede forrige spilgang nede i en “dungeon” som gruppen stødte på i byens kloaksystem, og her fandt de tydelige spor efter mørk magi og blodritualer. Egentligt var det lidt ærgerligt, og ej heller hensigten, at vi forrige gang skulle have stoppet aftenens session i starten af denne dungeon, men have spillet den i en lang køre for bedre at bevare den ubehagelig stemning. Men sådan gik det ikke, og vi startede derfor hvor vi slap sidst. I begyndelsen af en dungeon…

Dungeon_shadows_over_bogenhafen
BLACK BLIZZARD
Gruppen bevæger sig videre ind ad de mørke, snørklede gange. Forberedt på absolut det værste. Paladinen har en konstant fornemmelse af lurende ondskab som hvert øjeblik frygtes af manifestere sig. Som de bevæger sig dybere ind, når de til et lille rum hvorfra der udspringer sig to gangsystemer. De vælger at bevæge sig i nordlig ret.

Denne gang er meget lang. Rangeren og Druiden er første til at føle en temperaturforandring. Det bliver koldere og koldere som de bevæger sig frem. Til sidst føles det som at stå udenfor i en vinternat, og mærke frosten bide sig fast. Deres åndedrag ses tydeligt i det blafrende lys fra deres fakler. Ikke meget længere fremme, kommer de til en vindeltrappe som forvinder ned i et opslugende mørke. De beslutter sig for, ikke at bevæge sig derned i frygt for, hvad som forårsager denne kulde.

Tilbage står de nu igen i rummet som delte gangsystemet i to, hvor de bevæger sig ned ad den anden gang.

LOST TO BE FOUND
Denne gang munder ud i et stort kvadratisk lokale. I hvert hjerne står en stenstatue som hver repræsenterer Morr (Dødsguden). Fra rummet går to nu gange. I midten af rummet ligger den muterede godlin, som er årsagen til, at de gruppen står hvor de gør. Goblinen er fuldstændig drænet for kropsvæsker, og ligger nu tilbage som et sørgeligt og væmmeligt kropshylster. Noget væmmeligt befinder sig altså hernede sammen med gruppen. Rangeren skærer hovedet af goblinen for at have bevis på, at de har fundet goblinen.

Paladinen ønsker mest af alt at komme væk fra disse mørke omgivelser. Resolut bevæger sig videre ind ad den nærmeste gang for ham. Denne gang er meget kort, og leder til et rum som har virket som et bibliotek eller studiekammer. På gulvet ligger en ung udseende fyr, iklædt dyrt tøj som repræsenterer et af byens fineste handelshuse. Ligesom goblinen, er også han drænet for kropsvæsker og ligger tilbage med et forvredet ansigtsudtryk. Fra den unge fyr, tager gruppen hans broche og sværd.

I rummet er også et massivt chatol. Her finder gruppen bl.a. forskellige dokumenter som alle er uddrag af drømme (se handouts i bunden af indlæg).

DARK WATERS
Gruppen bevæger sig videre ad den anden gang fra rummet, hvor goblinen lå. Denne deler sig på et tidspunkt i to. Gruppens paranoia tager langsomt til i styrke. Thief’en opsætter nu en alarmklokke op med en snor og små bjælder, hvorefter de går videre. Den ene gang leder dem til en lang stentrappe som går opad og svinder hen i mørket. De konkluderer for foden af trappen, at dette må være udgangen, så de kan nu med større sindsro udforske videre.

Videre ned af gangen de kom fra inden den delte sig, kommer de til en ny gangpassage, mens den nuværende fortsætter ligeud. Thief’en opsætter påny sine alarmklokker.

For enden af denne gang, er et rektangulært rum. I midten er et aflangt basin med fuldstændig sort vand som har en olielignende konsistens. For enden af basinet står en underlig stenstatue i mørk granit. Den synes ikke umiddelbart til at have en form eller et egentligt udtryk som hvis det havde været en regulær statue, men alligevel er der en fornemmelse af udtryk i granitten.

Alle i gruppen er meget på vagt overfor basinet med det sorte vand, som om de er sikker på, at herfra vil noget ondskab springe frem. Men intet sker.

Efter noget tid, bevæger gruppen sig tilbage til Thief’ens alarmklokke. De bevæger sig nu ned ad den sidste gang, og alarmklokken sættes op bag dem påny. Gangen drejer et par gange indtil de når frem til et meget stort rektangulært rum. Dette rum, er stort set identisk med det lille rum med basinet – der er blot dimensionerne til forskel. Rummet har ligeledes et stort aflangt basin med samme underlige, sorte vand. Langs basinet står flere store, høje granitsten som alle afgiver et svagt grønligt skær. For enden af rummet, udgør klippe endevæggen. Der er en tung metaldør i midten af denne klippevæg. Druiden formoder, at bag denne metaldør, løber sandsynligvis et grottesystem som altid munder ud i naturen.

Mens gruppen skal til at undersøge rummet nærmere, og særlig granitstenene, begynder det mystiske sorte vand svagt at røre på sig. I samme moment, bjælder alarmklokken svagt. Noget er på vej imod dem…

star_vampire

…”It was red and dripping; an immensity of pulsing, moving jelly; a scarlet blob with myriad tentacular trunks that waved and waved. There were suckers on the tips of the appendages, and these were opening and closing with a ghoulish lust…. The thing was bloated and obscene; a headless, faceless, eyeless bulk with the ravenous maw and titanic talons of a star-born monster. The human blood on which it had fed revealed the hitherto invisible outlines of the feaster” Robert Bloch – The Shambler from the Stars”

Der udspiller sig en kampscene, hvor en Star Vampire fra Cthulhu Mythos angriber dem fra loftet. Efter en brav kamp ender det med, at det kosmiske monster dør. Gruppen har nu fået nok af at være i denne dungeon, og alle er enige om, at nu skal de bare ud. De løber dermed tilbage til trappen som førte opad. Men havde de sagesløse eventyrere dog bare bevæget sig op ad trappen første gang, havde de undtaget sig selv for skuffelsen over, at udgangen (et lem) er blokeret ovenfra. Ingen af dem tør at bevæge sig på den anden side af klippevæggen, og ej heller ned ad vindeltrappen fra tidligere – så eneste udvej nu, er tilbage til kloakken, og til Gray Oozen…

LOVE OF MONEY IS A ROOT OF ALL KINDS OF EVIL
Gruppen kommer alle op til overfladen igen. Nogle mere ildelugtende end andre (Druiden som fx faldt i kloakvandet). De får sig en god nats hvile på The Journeys End, og den efterfølgende dag har de en findeløn at indløse.

Gruppen henvender sig til Doktor Malthäus som skal betale dem deres findeløn. De inviteres indenfor i hans vogn hvor han byder dem på tobak og spiritus. Han lægger ud med at fortælle, at byvagterne har fanget goblinen nede ved havneområdet, og at de har dræbt den. Han er blevet afvist i at få overdraget goblinen, og de (byvagten) har nu brændt den. Han siger, at han føler de skjuler noget for ham, og at han ikke tror dem. Nu trækker gruppen så det afhuggede hoved frem som påviser, at sandheden er en helt anden. Byvagten lyver altså. Men hvorfor?

Doktor Malthäus ønsker ikke personligt at undersøge sagen nærmere, da han frygter dette kan få konsekvenser for hans forretning til Schaffenfesten. Men gruppen er sådan set ligeglad med Doktor Malthäus og hans ellers indirekte bøn om, at eventyrerne vil hjælpe ham. I stedet intimiderer Rangeren og Theif’en den stakkels doktor, for de vil fandme have deres betaling. Der opstår mindre tumult, og Doktor Malthäus skriger tilstrækkelig meget til, offentligheden udenfor vognen kan høre overfaldet, hvilket får gruppen til at forlade vognen og Doktor Malthäus i fred.

Rangeren og Thief’en er bestemt ikke tilfredse. I jagten på økonomisk retfærdighed opsøger de derfor Councillor Heinrich Richter. Her roder de sig hurtigt i unåde, og han bortviser dem fra Festival Court hvor han arbejder under Schaffenfesten. Den hævngerrige Ranger beslutter sig for at gå skridtet videre. Han vil simpelthen nu dræbe Councillor Heinrich Richter, som han i den grad føler tager røven på ham. Dette fører bl.a. til et vellykket indbrud i Heinrichs private hjem, hvor der bliver stjålet ejendele som menes at have en lige værdi ift. findelønnen. Så altså intet snigmord alligevel i denne omgang.

Vi sluttede aftenen med, at gruppen fik belyst nogle af de genstande de havde fundet. Derudover fandt de en række interessante spor, som måske danner et billede af, hvad der egentligt er foregået nede i denne dungeon. Og hvem er liget af ham “handelsmanden” egentligt? Og hvorfor har byvagterne interesse i at dække over en bortløben goblin? Dette vil forhåbentlig blive afdækket næste gang…

handout_shadows_over_bogenhafen_1 handout_shadows_over_bogenhafen_2

 

handout_shadows_over_bogenhafen_3

Advertisements

2 comments on “Spilrapport #6 – AD&D 2E

  1. Boris
    23. april 2013

    Mægtigt at læse referatet af sidste session. Jeg er dog ikke helt enig i din beskrivelse af hændelserne i afsnittet Love of Money. Det første vi gjorde for at indhente vores velfortjente dusør var at henvende os til rådsmand Richter, som jo havde givet os opgaven og udlovet dusøren. Han ville ikke tro på at vi rent faktisk havde opsporet og dræbt den undvegne goblin (den var allerede pågrebet og dræbt af byvagterne, hævdede han). Derfor aftalte vi med ham at vi ville skaffe beviser fra Dr. Malteus og hans tjener dværgen Grunni i form af en underskrevet erklæring som bevidnede identiteten af det goblin hoved som jeg hjembragte i min rygsæk (ikke rangeren, som du skriver). Dr. Maltheus ville ikke underskrive denne erklæring til trods for at det var sandheden – hans egne problemer lå ham mere på sinde. Dette var årsagen til at vi pressede “den stakkels doktor” til at underskrive. Hvis der lå en skjult bøn om hjælp bag hans adfærd, så skulle han nok have være lidt mere imødekommende med underskriften og lidt mindre subtil med sin bøn om hjælp. Det er i hvert fald hvordan Garrett ser på den sag 🙂

    • Rasmus Alstrup
      23. april 2013

      All right. Du har fuldstændig ret. Min rækkefølge er forfejlet 🙂

      Jeg mindes dog fortsat scenen hos Dr. Malthäus som mindre forstående fra jeres side ift. hans bekymringer, og mere fokus på egen lykke – hvilket ikke nødvendigvis skal forstås negativt. Paladinen var dog eneste “hæderlige” i denne henseende, og udviste en vis mangel på forsåelse.

      Men altid fedt at høre Garretts synsvinkel 😉

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 23. april 2013 by in Udenfor kategori.
%d bloggers like this: