Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Spilrapport – Advanced Dungeons & Dragons

Fjerde spilrapport fra vores AD&D kampagne. Sidste gang startede vi på The Enemy Within kampagnen, og vi sluttede efter en kampscene, hvor karaktererne var på vej mod Altdorf – hovedstaden i The Empire.

Sidste spilsession sluttede med, at karaktererne netop havde fundet liget af en dobbeltgænger, eller en person som til forveksling ligner gruppens tyv, Garrett. På liget fandt de to dokumenter. Det første handlede om, at en vis Kastor Lieberung blev underrettet om, at han var ene arving til en anseelig sum guld samt større jordbesiddelser – altså et lille gods. Notaren af dokumentet bekendtgjorde yderligere, at arven kunne overdrages hos udstederens kontor i Bögenhafen. Det andet dokument var en bekræftelse herpå, at arvingen, Kastor Lieberung, var den retmæssige arving. Dette var underskrevet af to højtstående embedsmænd som vidner – nærmere Ingrid Zicherman (Priestess of Sigmar) og Oskar Helmut (Guild Master of the Merchants Guild)

Efter en kortere diskussion, beslutter gruppen sig for at fortsætte til Altdorf i diligencen.

ALTDORF
Imperiets hovedstad. Byen er massiv, og bedst kendetegnet ved sin fuldstændige klasseopdeling af samfundets borgere, der er adskilt hinanden via klart opdelte områder, og hvor kun adelen har ret til at bevæge sit frit omkring i hele byen. Altdorf er fuld af kontraster – nogle områder flyder bogstaveligt med lort, er beskidte og ildelugtende, og befolkningen her lever som rotterne langs rendestenene; ikke langt derfra i et andet område, foregår handelen mellem bønder og købmand, købmænd og adelige, og adelige og royale, torvene er spækket med friske afgrøder og håndværkere pryder markederne med deres skindende metaller og brugskunst; så er der tempeldistriktet, universitetsdistriktet, havnen, den royale bydel, parkerne, bydelen for det højere borgerskab osv. osv.

Altdorf

Altdorf – The North Gate

Som karaktererne ankommer til Altdorf, træder de ud af diligencen til et sandt virvar af mennesker, musik, dyr der larmer, og værst men ikke mindst, en bølge af tiggere og sælgere som alle ønsker en del af den potentielle indkomst udefrakommende kan generere. I den hektiske situation, deles gruppen op.

Ebenezer (rangeren) lader sin opmærksomhed tiltrække af en lilla velourtaske kusken trækker frem under sit sæde. Dette er højst tænkelig Kastor Lieberungs rejsetaske(!). Af nysgerrighed, skygger Ebenezer kuskens videre færd med velourtasken, og han ser den blive overdraget til en vagtmester på pladsen, hvorefter kusken får et par mønter kastet efter sig (enhver er sin næstes lykkes smed). Efter et forgæves forsøg på at få fat i tasken, trækker Ebenezer sig tilbage for en stund, indtil en bedre situation opstår.

Tilbage hos de andre er situationen anderledes. Tværs på den anden side af pladsen, oppe på en lille veranda, står to hætteklædte mænd. Den ene af dem signalerer et specielt håndtegn til Garrett (tyven). Uden at vide hvordan at reagere, vælger Garrett netop… ikke at reagere. Dette leder til, at manden som signalerer åbenlyst til Garrett, gør det nu med endnu mere anstrengte bevægelser. Så meget faktisk, at det begynder at se helt komisk ud. Inden komikken gør optrinet alt for useriøst, træder en tredje herre ud på nabohusets veranda. Herren er klædt samme type hætte som de andre, og han gestikulerer nu et andet tegn tilbage til dem – noget skeptiske kaster de et sidste blik på Garrett, og derefter går de med den anden herre ind i huset han trådte ud af. Og døren lukkes efter dem.

AN APPOINTMENT WITH DEATH
Ebenezer (rangeren) er fortsat forhippet efter at få fingrene i den lilla velourtaske, velvidende om, at den nu er i besiddelse hos en vagtmester. Han skygger ham om aftenen til en lokal pub, hvor efter et par timers massiv druk, rejser vagtmesteren  sig og forlader beværtningen.  Ebenezer efterfølger.

Heldet tilsmiler ikke Ebenezer yderligere, end at hans eneste chance bliver at slå til i en mørk gyde vagtmesteren passerer igennem. Dette udvikler sig til kamp, og rangeren går derfra stærkt såret – og med en lilla velourtaske under armen. Næste bekymring nu, er, hvordan slipper man godt fra et mord på en vagtmester hvis man opdages?!

THE HOUSE
Alle karakterer mødes på en lokal beværtning, hvor de alle har indlogeret sig (pånær paladinen, som har sin “egen” orden i Altdorf). På kroen forslås det, at de vender tilbage til huset på ankomstpladsen hvor de så de tre kutteklædte mænd forsvinde ind.

Karaktererne ankommer til huset på pladsen. Det viser sig at være et gammelt købmandshus som ikke længere er i brug. Inde i huset, hænger de to mænd fra tidligere på dagen. De hænger bundet i det ene ben, hovedet nedad og halsen skåret over. Mens gruppen undersøger de to lig, bevæger Ebenezer  (rangeren) og Leandór (paladinen) sig dybere ind i huset for at undersøge det nærmere. Inde i mørket angribes de ovenfra (1. sal) fra en trappe, og de begge rammes af dartpile fra en armbryst. Dog tager det ikke længe for hele gruppen at overmande (og dræbe) den enlige morder.

Efter at have gennemsøgt resten af huset, tager de hvad der er af værdier. De finder bl.a. et brev og en fantomtegning (som ligner Garrett!!) på morderen (se handout 4 og 5), hvis navn er Adolphus Kuftsos. Brevet er skrevet af en Salvatore de Maria, en scribe på universitetet i Altdorf.

the_enemy_within_handout_1

Brevet fortæller kort om, at Salvatore de Maria har hjulpet Adolphus Kuftsos med at identificere en logebror i en unavngiven orden, hvor denne udelukkende var kendt som “Magister Impedimentae”, og at personen bærer det borgerlige navn “Kastor Lieberung”.
Tilsyneladende er Kuftsos ude efter Lieberung, men denne er allerede død…

the_enemy_within_handout_2

Fantomtegning af Kastor Lieberung, eller Garrett?

SUMMARY
Gruppen mødes dagen efter de var i huset, og fandt de to hængte mænd m.m. Alle har nogle private gøremål – proviantere, købe andre våben osv. Leandór (paladinen) taler med en kontakt hos hans orden, Knights of the Red Rose, hvor han får en simpel opgave: at hjælpe en lokal købmand (Fritzel Gerber) i Altdorf til Bögenhafen, for at sælge sin vin til den lokale årsfest i byen (se handout 6). Han får også yderligere oplysninger om Salvatore de Maria, som viser sig at tilhøre et esoterisk selskab i Altdorf, Lancea et Sanctum (udtales LAN-kay-uh SANK’-toom – og yes, navnet er fra VtR).

the_enemy_within_handout_3

Et opslag som Leandór (paladinen) fik af hans ordensbroder, sammen med opgaven om at ledsage Fritzel Gerber til Bögenhafen.

Situationen tegner sig således:

    1. På vej til Altdorf finder gruppen et lig, som er mistænkelig identisk med Garrett (tyven).
    2. På liget, finder de dokumenter som fortæller, at en Kastor Lieberung er den retmæssige arving til et mindre gods i Reikland, og at arven kan indløses på notarens kontor i Bögenhafen (se handout 2 og 3).
    3. Ved ankomsten til Altdorf, står to hætteklædte herrer og forgæves forsøger at gestikulere (aka “secret handshake”) til Garrett.
    4. Senere findes de samme to mænd dræbt, og gruppen angribes af samme morder som dør under kampen. På morderen finder se yderligere et brev og en fantomtegning (se handout 4 og 5). Brevet er skrevet af en yderst anseelig scribe på universitetet i Altdorf; Salvatore de Maria (som ligeledes er medlem af logen Lancea et Sanctum).
    5. Leandór (paladinen) får til opgave at ledsage en lokal købmand, Fritzel Gerber, til Bögenhafen, hvor han skal sælge til vin til den store fest, Schaffenfest (se handout 6).

Gruppen har nu flere forskellige spor at reagere ud fra, og efter en indbydes dialog ser prioriteringen således ud:

  1. De vil undersøge, hvem Salvatore de Maria er
  2. De rejser efterfølgende til Bögenhafen og ledsager Fritzel Gerber undervejs
  3. De vil forsøge at gøre krav på arven via Garrett

Aftenen spilsession sluttede med, at de dannede et overblik over deres situation. Næste spilsession starter med, at karaktererne tager forbi universitetet i Altdorf for at finde ud af, hvem Salvatore de Maria egentligt er. Det skal blive spændende at se.

Reklamer

3 comments on “Spilrapport – Advanced Dungeons & Dragons

  1. Niels Bo Frank Christiansen
    10. marts 2013

    Helt sikkert en spændende situation vi befinder os i! Flakker befinder sig dårligt i sådan en skiden by, fuld af larm og snavs, så han ser frem til turen mod de grå bjerge. Måske finder vi også ud af mere om de mystiske druidelevn, der synes at spille en rolle i det okkulte vi støder på – måske kan de hjælpe på universitetet? Selvom vi har forskellige spor, synes de alle at føre mod Bögenhafen, og måske The Grey Mountains? Flakker frygter hvilke vedderstyggeligheder gruppen vil rende ind i her….

    • Rasmus Alstrup
      10. marts 2013

      Desværre må Flakker nok forberede sig på fremover, at skulle gøre en hel del eventyr i bymiljøer… 😉

      Se eventuelt dette link til inspiration: http://bit.ly/13PAxNt
      Og ellers, så bliver det fedt at se når din karakter begynder at miste SAN blot for at opholde sig for længe i byområder 🙂

  2. Niels Bo Frank Christiansen
    11. marts 2013

    Urban Druid:D lyder som en rapper! Men ser da interessant ud, er det noget materiale man må bruge? Er egentlig interessant at spille True Neutral, eller i hvertfald prøve på det! Der står i PH, at man skiftevis skal tage det gode og det ondes side, i hvertfald hvis det er med til at opretholde balancen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 10. marts 2013 by in Udenfor kategori and tagged .
%d bloggers like this: