Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Mise en Scène

Så er tiden igen kommet til at jeg vil fabulere videre om mine tanker omkring opsætning af scener i rollespil, så disse bliver mest mulig stemningsfulde og levende.

Mise en Scène – et teaterudtryk som bruges til at beskrive de designmæssige udtryk af en teater eller filmproduktion, som i det væsentlige betyder “visuelle tema”. I indlægget her gennemgår jeg udvalgte nøgleaspekter som teater- og filmbranchen anvender i deres iscenesættelse af scener, og som jeg mener kan overføres til rollespil.

Hvis man som GM ønsker at dyrke stemning og tema i sine scenarier, så kan disse nøgleaspekter være til inspiration, eller anvendes direkte i praksis, når man sætter sine scener overfor spillerne.

SET DESIGN
Måske det mest vitale og grundlæggende aspekt ved en scene. For at spillerne kan vide, hvad det er for et miljø deres karakter begår sig i, sættes der nogle overordnede rammer som hjælper med at fortolke dem dette. På en teaterscene anvendes rekvisitter og i film locations.

Vi alle kender til, hvordan et godt valgt location i en film kan have afgørende betydning for stemningen og måden vi forholder os til handlingen. Samme regler gøres gældende i rollespil. Som GM bør man være mere selektiv og kristisk i sine valg af “locations”. Man bør nøje overveje hvilket nærmiljø som kan være med til at underbygge stemningen i handlingen som skal udspilles, så spillerne får en mere visuel forståelse af den efterstræbte stemning.

LIGHTNING
Lysopsætning anvendes til at skabe stemning og intensitet i en scene. Lys (og skygge) kan fremhæve tekstur, form, afstand, humør, tidspunkt på dagen eller om natten, sæson, glamour, og det påvirker den måde farverne gengives. Highlights anvendes til at skabe opmærksomhed og fokus på bestemte elementer i scenen, hvorimod skygger anvendes til at skjule ting og skabe en følelse af spænding og mystik.

Lysopsættelse i rollespil kan jo i princippet ikke lade sig gøre. Men der kan alligevel trækkes inspiration derfra mener jeg. Fx kan man fremhæve hvad der i scenen er særlig ramt at “lyssætningen”, og hvor der er mørkt eller skygget, og fx som i anvendte billede placere elementer som svagt anes grundet skygger. Dette er med til at fremhæve spænding og mystik, og holder spillerne engageret og opmærksomme på scenen.

COSTUME
Kostume er tøjet skuespillerne i teater og film er påklædte. Brugen af visse farver eller design anvendes bl.a. til at adskille karaktererne fra hinanden, det kan anvendes i symbolsk forstand eller til at fremhæve autoritetsforskelle.

Det tøj en npc i rollespil bærer, kan være med til at danne indtryk hos spillerne af hvem denne er. Det behøver ikke være en lang gennemgribende forklaring fra top til tå, men man bør være forudanet om hvad npc’en er for en type og lade dette skinne igennem via valg af påklædning. Man skal passe på ikke at anvende de samme stereotype beskrivelser som fx “Armani jakkesættet” da dette kan udvande påklædningens integritet.

MAKEUP AND HAIR STYLES
Som hjælp til at formidle bestemte tidsperioder, følelser eller førstehåndsindtryk af karakterer i teater og på film, da anvendes i høj grad sminke og håropsætning.

Man skal som GM ikke undervurdere potentialet ved nogle gange at beskrive en særlig sminke eller hårstil ved sine npc’ere. Jeg tror man skal bruge dette aspekt når det falder i tråd med den stemning man ønsker at opbygge, dette ved en helt særlig scene eller en helt specifik npc.

WAS SAGST DU?
Sidder du som GM med andre metoder du anvender for bedre at karakterisere dine scener, eller du som spiller har oplevet helt særprægede spilsessions hvor GM eller I som spillere udfoldede jer i særlig grad ift. scenen, så endelig skriv – jeg vil super gerne inspireres!

Reklamer

2 comments on “Mise en Scène

  1. Asbjørn Olsen
    5. januar 2013

    Her snakker du meget om selve sceneriet, og det visuelle udtryk, men der er også meget andet vi skal huske. For det første skal vi jo huske at vi i rollespil, modsat film, kan lege med alle sanserne. Så det kan give en ekstra dimension hvis man beskriver hvordan der lugter, lyder, mærkes og smages. Desuden kan du endda arbejde med den sjette sans, og det indre følelsesliv, og beskrive stemningen i lokalet som en knugende fornemmelse i maven.

    Men det handler alt sammen om fremmaning, og der er også mange andre helt essentielle ting til scenesætning, som f.eks. timing. Hvornår starter du scenen? Hvornår klipper du den? Til tiden kan det være enormt effektivt at starte en scene direkte på en konflikt, og andre gange fedt at klippe lige før en konflikt bliver afsluttet.
    Timing kan også være altafgørende for om hvilke valg du vil give spillerne, som f.eks. hvis du starter scenen med at spilleren kan høre nogen der sparker døren op til hans hjem, har han muligheden fr at gemme sig, men hvis vi starter den ved han bliver hevet ud af sengen er den lukket.

    Generelt er det her jo et meget bredt emne, fordi det nærmest dækker alt hvad vi laver i selve rollespils fiktionen. Personligt bruger jeg meget lidt tid på beskrivelser, specielt af steder, og prøver i stedet for at gøre scenen interessant i gennem hvad der sker, hvordan personerne i scene har det, og gøre det klart hvad konflikten/formålet er. Og så tit og ofte lade rigtig meget af rummet være op til spillernes fortolkning. Når jeg siger, du er på Mr. Bigs kontor, så ved du allerede hvordan der ser ud i rummet. Hvis du ved vi spiller hvilken setting vi spiller i, så ved du højst sandsynlig også hvordan Mr. Big ser ud.
    Til tider kan fremmaning være fantastisk, men jeg vil som regel meget heller bruge tiden på at beskrive hvad folk gør. Det er jo smag og behag, og til tider savner mine spillere også mere kød på sceneriet.

    • Rasmus Alstrup
      5. januar 2013

      Hej Asbjørn

      Mange tak for dine tanker. Jeg er meget enig med dig – især omkring anvendelsen af sanser og den 6. sans. Jeg har tidligere skrevet om mine tanker for anvendelse af sanser i rollespil – du kan læse om det under indlægget “At Opleve Rollespil – Del 1”, og generelt under kategorien “At Opleve Rollespil” skriver jeg alle tanker jeg har omkring måden at spille rollespil på.

      Jeg syntes det er en meget interessant tanke du har mht. klipning af scener, især med at lukke en scene ned inden det egentlige resultat opleves – du skriver “til tiden kan det være enormt effektivt at starte en scene direkte på en konflikt, og andre gange fedt at klippe lige før en konflikt bliver afsluttet”. Jeg vil helt sikkert forsøge at anvende den teknik næste gang lejligheden byder sig i min gruppe. Tak for fed idé!

      Jeg bruger sjældent meget tid på at beskrive en scene – gør man dette, kan de bevirke spillerne bliver utålmodige og mister fokus. Det jeg søgte med indlægget, var at belyse nogle af de væsentligste faktorer som er med til at legemliggøre en scene. Måden man som GM udtrykker disse er individuelle. Og jeg tror, at man som GM kan stimulere spillernes evne til at tænke kreativt ved blot at anvende visuelle udtryk, drage relevante paralleller til noget lignende eller tale direkte til deres sanser.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 3. januar 2013 by in At opleve Rollespil.
%d bloggers like this: