Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

AD&D 1E: Setting, del 2 (egne tilføjelser)

Maps and Legends – følg min AD&D 1E kampagne her på bloggen, hvor jeg løbende skriver om de tanker og projekter jeg har gang i, og selvfølgelig spilrapporter.

Jeg beskrev sidst nogle overordnede træk ved Ravenloft-settingen (her), og nu vil jeg komme ind på, hvad jeg ønsker at tilføje til settingen.

Non Player Characters
Jeg vil gerne underbygge temaet ved low fantasy. Her er Magic – Occult Lore helt perfekt. På en rigtig interessant måde beskriver den forskellige grupper (alkymist og astrolog fx) ud fra et historisk middelalderligt perspektiv, og ikke ud fra et decideret fantasy perspektiv. Dette er sindssygt brugbart til at skabe spænding, mystik og realisme omkring sådanne grupper.

Jeg glæder mig virkelig til løbende at præsentere disse grupper i kampagnen – og når jeg gør, så bliver det selvfølgelig gengivet her på bloggen.

Derudover vil jeg implementere et par elementer fra Vampire: The Masquerade. Dette er Blood Magic (Necromancy) og Thaumaturgical Rituals. Disse elementer vil jeg anvende til at bygge witch-agtige npc’ere op omkring.

Sanity og Sanatoriums
Ravenloft-settingen anvender i forvejen en mekanik som skal opveje konfrontationen med de mørke magter, og dette er deres udvidede saving throws (Fear, Horror and Madness).

Jeg har altid været vild med Sanity-systemet fra Call of Cthulhu, så dette vil jeg indarbejde fra start (WIS x 5). Fear, Horror og Madness effekt kan spillerne genvinde sig fra. Tab af sanity vil jeg gøre til noget fast – mere eller mindre. Tab af sanity skal være ekstrem svært at genvinde.

Tab af sanity skal have forskellig indflydelse. Jeg overvejer at lave en tabel eller en anden form for angivelse, der fortæller om konsekvensen af lav sanity. Udover en negativ effekt (social konsekvens), overvejer jeg en “positiv” effekt i kraft af +’er til terningeslag/magi hver gang karakteren gør en ond handling.

Ravenloft-settingen har i forvejen en konsekvens af brugen af magi, eller en sandsynlighed for at man korrumperes af kraften og bevæger sig mod det mørke i settingen. Førnævnte kunne måske indgå som et supplement hertil.

Mht. sanatorier og lign., der fandt jeg en vildt cool beskrivelse af sindssygeanstalter i 1920’erne som jeg har brugt til inspiration mange gange i CoC. Ravenloft-settingen har i forvejen sanatorier, så igen for at fremme den rette “feel” vil jeg anvende inspirationen herfra:

Lunatic Asylums in the Twenties

Clerics and Magic
Måske overvejer jeg helt at bortkaste klerkernes kontakt med deres Guder. De skal stadig kunne tilbede disse Guder, men ikke kunne trække på deres velsignelser – umiddelbart.

I “Magic – Occult Lore” beskrives bl.a. hvordan astrologer kan kaste “universel” magi via kraften fra himmellegemerne og deres placering. Jeg overvejer p.t. om jeg skal udskifte dette til klerkernes magi, så det bliver mere rituelt orienteret, og måske lade druiden komme med indover. Dette er jeg fortsat i dialog med mig selv om…

At Kende til Sandheden
Ravenloft-settingen lægger op til, at generelt hersker der en uvidenhed om de onde kræfter. Dette gør, at jeg snildt kan låne elementer fra Call of Cthulhu, samtidigt med at begge settings har konsekvens for at stifte bekendtskab med disse mørke kræfter.

En anden tanke er, at hvis jeg anvender en meget abstrakt terminologi for verdenen (kort beskrevet i sidste indlæg – her), fx tesen om “en drøm i drømmen” eller lign., så kan man læse sig op af settingen til KULT. At virkeligheden er en illusion, men at man kan provokere denne illusion til at briste og få indsigt i den virkelige virkelig.

Det er en idé. Men det kunne være vildt at hente elementer fra KULT! Om så bare det blev i store træk…

One comment on “AD&D 1E: Setting, del 2 (egne tilføjelser)

  1. Rasmus Alstrup
    6. november 2012

    Yes, glemte at nævne, at i Book of Vile Darkness (D&D-bog som beskriver hvordan man implementerer ondskab i fantasy) er der en række mørke spells som jeg vælger at udskifte med mange af de spells som ellers anvendes af magic-user og cleric. Dette for igen at understøtte en mere mørk og dyster setting.

Skriv et svar

Information

This entry was posted on 6. november 2012 by in Udenfor kategori.
