Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

AD&D 1E: Initiativ

Maps and Legends – følg min AD&D 1E kampagne her på bloggen, hvor jeg løbende skriver om de tanker og projekter jeg har gang i, og selvfølgelig spilrapporter.

Jeg er nu nået til kampsystemet i mine husregler. Jeg har valgt ikke at anvende “segments” i kamp. Segments er basalt set opdelt initiativ eller hændelsesforløb, og anvendes til at organisere hvornår forskellige handlinger i kamp indtræffer.

Grundlæggende har jeg altid haft det anstrengt med at segmentere handlinger i kamp i detaljer, fordi der ofte er en masse regler forbundet dertil. Ikke fordi at segments i 1E er uoverskuelige, slet ikke, men jeg vil gerne frigøres fra systemet.

Den måde jeg vil køre kamp på oplistes her:

  1. Surprise. Bliver karaktererne eller monstrene overrasket ift. handlingen, afgøres dette ved at slå 1d6 som beskrevet i DMG.
  2. Initiativ. Alle slår deres individuelle initiativ.
  3. Erklær handling. Den som “tabte” initiativet starter med erklære sin handling og resten følger efter rangeret orden.
  4. Eksekvering af handling. Alle gør hvad de har beskrevet. Vil nogen gøre andet end fx at slås med modstander, håndteres disse handlinger intuitivt (systemmæssigt) ift. konteksten af kampsekvensen.
  5. Status. Efter alle har udført deres handlinger gøres en hurtig status. Herefter starter næste runde fra fase 1 igen indtil kampen er ovre.

Initiativ
Jeg har lavet nye regler for initiativ. Jeg ønsker valg af våben får en større indflydelse på kampsekvensen, og samme gælder valg af rustning.

Hver karakterrace har jeg givet en “base score” i initiativ. Nogle racer er mere behændige end andre, så Elves fx har en klar fordel ift. Dwarfs når det kommer til initiativ. Til “base initiative” lægges karakterens DEX-modifier – hvis denne altså er høj nok.

Jeg har givet en række våden en standard “initiative modifier”. Desto højere en modifier, desto bedre. Tallene er bl.a. vægtet ud fra våbenets vægt, dets funktion i kamp og smidighedsgraden af det.

Valg af rustning har også indflydelse på initiativet. Har man en meget tung pladerustning på trækker dette ned på ens behændighed, og dermed også initiativet. Jeg har delt rustning op i tre grupper, og hver gruppe har sin egen negative modifier til initiativ.

Valg af våben og rustning har nu altså indflydelse på, hvor hurtig en reaktion man har i kamp – initiativ. Umiddelbart vil ovenstående regler stille veludrustede eventyrere dårligt i hver initiativrunde.

Jeg har valgt at lade “tid og tilfælde” få indflydelse på initiativet. Hver gang der afvikles initiativ, kaster hver karakter og monster deres Hit Dice og lægger resultatet til deres initiative score.

Skriv et svar

Information

This entry was posted on 4. november 2012 by in Udenfor kategori.
