Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

AD&D 1E: Magi

Maps and Legends – følg min AD&D 1E kampagne her på bloggen, hvor jeg løbende skriver om de tanker og projekter jeg har gang i, og selvfølgelig spilrapporter.

Magi! Nu skal det handle om magi og AD&Ds “Magic-User”. Jeg skrev i sidste indlæg, at jeg gerne så en mere mørk og mystificeret udgave af magikeren, og af magien. Jeg overvejer generelt at kaste en skygge over alle klasser ift. min Ravenloft kampagne, så klasserne bliver mere rå og forfærdede, da settingen er low-fantasy.

Men, nu skal det først handle om magien og anvendelsen af den. AD&D anvender Vancian Casting som system, og dette ønsker jeg ikke ændre på. Jeg vil gerne udvide rammen for anvendelsen af magi, samt gøre magien mere risikofyldt for magikeren og omgivelserne.

Magikeren læser sine spells fra sin spellbook, memorerer dem indtil de anvendes, for derefter at glemme dem og påny skal genlæse og memorere formularen fra sin spellbook, hvorefter han efter rum tid er klar til at anvende formularen igen.

Tiden mellem hvor magikeren har læst/husket sine formularer og frem til de aktiveres/udløses, er magikeren fyldt med denne mystiske kraft (magi) som er bundet til hans væsen, kød, knogler og sind. Denne energi simrer latent i magikerens krop, og skal kunne medvirke, at han kan udnytte dette til små sekundære effekter. Udover dette skal magikerens energi være potentiel usikker at holde på, og der derfor er en risiko for den ufrivilligt lækkes og dermed skaber en ufrivillig effekt.

Eksempel
Charm Person – magikeren har memoreret denne formular, og den fungerer grundlæggende efter beskrevne regler i PHB.

Sekundær effekt (altid aktiv): giver +1 til morale til alle som står indenfor en radius af fx 3 meter.
Ufrivillig effekt: dyr (mus, rotter, fugle, edderkopper fx) i nærheden bliver tiltrukket af magikeren og samles omkring ham og kravler op på ham.

Magikeren slår fx et will-save i stressede situationer, opnås ikke en succes, da sker en ufrivillig effekt. Jeg har implementeret idéen fra denne blog.

I Ravenloft-settingen har magi en chance for at korrumpere brugeren. Morten Greis skrev en meget fin kommentar omkring dette, hvilket jeg tænker videre over, og vender tilbage med i næste indlæg da jeg gerne vil have Sanity-systemet fra Call of Cthulhu med indover i samme kontekst.

Min grundlæggende tanke med Sanity-systemet, er, at det skal vikles ind i alle klasser (som fx ovenstående med magikerens) så hver af disse har sine egne individuelle muligheder for at blive korrumperet af “dark powers”, og derfor Sanity-systemet for at kunne danne begreb om dette. Men, jeg vil senere skrive specifikt om sanity.

3 comments on “AD&D 1E: Magi

  1. Morten Greis
    2. november 2012

    Jeg har også leget med at gøre Vancian systemet mere fleksibelt og mere mystisk – f.eks. ved at hver formular har flere effekter, eller ved at have magiske evner, som kan anvendes flere gange, men efter et vist antal skal der betales en pris – se f.eks. her
    http://mgreis.wordpress.com/2012/09/14/dd-5th-lav-dit-eget-dd-helligfolk-og-deres-kulte/
    http://mgreis.wordpress.com/2012/07/13/dd-5th-lav-dit-eget-dd-trolddom-og-dodbringende-hug/
    http://mgreis.wordpress.com/2012/09/10/dd-5th-lav-dit-eget-rollespil-troldfolk-og-helligfolk/

  2. Dennis
    12. november 2012

    Jeg lavede nogle houserules til noget D20 jeg ville gøre men da jeg har personligt noget imod vancian fjernede jeg det og bryggede mit eget spell-casting system. Groft sagt skal du slå 20 på en tyvesidet terning for at spellen skal lykkes. Altså DC20. Du får lov til at lægge din Power stat modifier til (Int for Wizards, Wis for Clerics og Cha for bards), men det er den eneste “faste” modifier der kan fås. Det giver jo ikke umenbart de bedste odds for din spell skal lykkes så du kan vælge at bruge components (verbal, somatic, og material) der alle giver en bonus til dit spell-casting check.

    Det jeg håbede at dette vil give var at components var ikke bare noget der kom fra en automatisk fyldt pouch og ellers kun brugt hvis det kostede guld. Jeg kan forstå at du vælger vancian men synes alligevel jeg ville nævne at der er andre muligheder 😉

    Med hensyn til at lære spells ville jeg have at magi skulle være mystisk og magisk. Det skulle ikke følges som videnskab med konstante resultater og følge en bestemt form for logik. Så du finder ikke en spell, den finder dig. Du kan godt købe dig en bog med en masse forskellige spells i den, men det er ikke sikkert at de er spells for dig. Det kan sagtens være at de bare er en masse formulerer og ikke rigtige spells. Der er ingen der ved hvorfor, men der er selvfølgelig en masse teorier om emnet.

    Min ide var at troldmænd købte en masse spellbøger for at håbe at lige den rigtige spell ville finde dem. Det virker ikke med lånte bøger, man skal eje bogen. Rent spil teknisk havde jeg ikke besluttet mig om dette skulle komme an på et procent slag (fast sat til X%) eller D20 indbygget learning new spells slag. Ville nok vælge et fast procent slag da det ikke kommer an på karakterens stats, og derved bibeholde en vis form for mystik omkring det.

    Kender du Dungeon Crawl Classics? Det er et old-school D20 regelsæt, men det virker til at have interessante spells hvor hver spell er specielt for hver enkelt magiker med sine egne quirks, osv.
    : http://rpg.drivethrustuff.com/product/101050/Dungeon-Crawl-Classics-Role-Playing-Game-%28DCC-RPG%29

    • Rasmus Alstrup
      12. november 2012

      Hej Dennis – længe siden 😉

      Jeg synes det er nogle vildt fede idéer du har. Jeg ved du har et anstrengt forhold til vancien casting, og jeg selv har ambivalente følelser med det. Men, man kan ikke komme uden om, at når man taler om Dungeons and Dragons, så er magi-mekanikken i spillet noget helt essentielt, og enormt meget er vægtet ud fra dette.

      Men ja, jeg anvender vancien casting.

      1. Din første idé med at man kan højne chancen for succes med sin magi ved at anvende fx komponenter eller ritualer, den er jeg vild med. Morten Greiss har forsøgt sig med noget lignende – som han bl.a. har linket til.

      2. Det er også en vildt sej idé, at magien skal finde magikeren, og ikke omvendt. At nok kan magikeren søge aktivt og finde, men dette ikke nødvendigvis forbundet med succes. Det giver ihvertfald nogle ekstra tangenter som DM at spille på. Interessant, absolut.

      …Men det ender nok med, at jeg lader magi være magi i den store målestok overfor spillerne, og i stedet gør den okkult med anvendte elementer fra Vampires Blood Magic og Rituals – og dette blot for at underbygge min stemning i spillet.

Skriv et svar

Information

This entry was posted on 2. november 2012 by in Udenfor kategori.
