Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

AD&D 1E: første blog om Maps and Legends

Maps and Legends – følg min AD&D 1E kampagne her på bloggen, hvor jeg løbende skriver om de tanker og projekter jeg har gang i, og selvfølgelig spilrapporter.

Jeg har tidligere skrevet om, at jeg vil igang med old-school AD&D. Tidligere forsøgte jeg at søsætte projektet, men det var på daværende tidspunkt som koncept ikke modent nok.

Jeg ved ikke hvor meget jeg decideret vil blogge om reglerne. Jeg har lavet en række ændringer, bl.a. initiativforløbet og kamp, tilføjet overordnede skills, indarbejdet social klasse under character generation andet løst.

Jeg er egentligt tilfreds som systemet er nu. Dog vil jeg gerne ændre lidt på magien. Give den en mere mystisk og mørk facette. Ikke nødvendigvis en gennemgribende ændring. Druiden trækker sin magi fra naturens mystiske energi, og har særlig magt over ild, sten, vejr, samt over dyre- og planteliv. I DMG skrives bl.a. om druiden:

“The druid must harvest these materials by the light of a full moon, or the darkness of a new moon, in order for the component to work with full efficacy. If mistletoe or holly is not gathered by the druid’s hand at the proper time, the druid’s spells will have only half the normal effect. Oak leaves always produce spells of half power, and if they are not harvested properly, oak leaves will permit spells of only one-quarter power.”

Jeg synes ovenstående element kaster et mystisk lys over druiden, ift. han skal høste hans “ingredienser” på bestemte tidspunkter om natten – ved nymåne fx. Dette er jeg vildt begejstret for. Til druidens klasse vil det være fedt at inddrage himmelelementernes placering, og at disse har effekt på kaften af formularerne. Jeg overvejer at implementere lignende elementer for alle klasser, da det kaster et andet lys over dem og på en måde gør dem mere interessante.

Jeg spekulerer i om jeg skal ændre magi-systemet for at gøre det mere dystert. Hvis jeg ændrer AD&Ds Vancian Casting, da fjerner jeg samtidigt et af hjørnestenene i hele AD&D-følelsen. Og dette ønsker jeg heller ikke. Jeg overvejer at inkorporere ritualer som noget magikeren skal udføre for at “genlæse” sine spells, i stedet for han skal læse i sin spellbook. Disse ritualer skal have en mørk okkult facette over sig, være potentiel farlig at udføre og eventuelt være en risiko for omgivelserne.

Settingen bliver low-fantasy med islæt af renæssancen. Videnskaben er lidt mere udviklet end i almindelig fantasy. Jeg anvender den overordnede baggrund fra Ravenloft (vampyrer og darklords – fantastisk) og inviterer samtidig Cthulhu indenfor. Jeg tilstræber mig at lave en setting alla Sleepy Hollow.

Jeg faldt over Occult Lore som 100 % understøtter min setting, og denne kommer jeg til at hente mange elementer fra.

Jeg vil løbende skrive mere om min setting, baggrund for karakterer og selfølgelig spilrapporter. Hvis du sidder derude og har et spændende bidrag, så skriv endelig.

4 comments on “AD&D 1E: første blog om Maps and Legends

  1. Morten Greis
    1. november 2012

    Hej Rasmus,

    Først og fremmest synes jeg, du skal lave et indlæg om dine husregler, da det altid er sjovt at læse om folks tilpasninger og justeringer, og det giver os andre noget at låne af eller hente inspiration i.
    Omkring stemningen ved druidens urteplukkerier, så ser jeg umiddelbart et par benspænd. Hvordan kommer det i spil, så det er spændende, og er det basalt set ikke bare en måde at gøre ting mere besværlige for spillerne, end de i forvejen er?
    Skulle jeg foreslå noget, så ville det snarere være at spillerne kan vælge at foretage forskellige typer af handlinger, som booster formularerne, men også fører noget farligt ind i dem ved netop at trække på inspirationen fra Ravenloft, hvor visse formularer kan korrumpere folk.
    Min tanke er, at når man kaster en formular, kan man foretage visse handlinger (ritualer, særligt indsamlede urter og meget mere), og hver af disse handlinger har to %-værdier. Den ene er chancen for at man kan føje en ekstra effekt til (a la D&D 3rds meta-magic feats f.eks.), og den anden er chancen for, at der opstår en korruption; således kan tilføjelsen af urter plukket under fuldmånen føje +10% for at opnå en meta.magic effekt, og +2% for en korruption. Visse formularer kan i bedste Ravenloft-stil komme med en indbygget korruptionsværdi, og der kan evt. føjes en kategori af handlinger til, som reducerer en formulars korruptionsværdi, så f.eks. alle fornuftige troldmænd har salt på sig (reducerer korruption med 3% point), mens druider aldrig er iklædt metal.

    • Rasmus Alstrup
      2. november 2012

      Hej Morten – tak for fedt svar!

      Ift. druidens plukken efter urter under fuldmåne m.m., så mener jeg ikke dette er et benspænd, men facetter af druidens karakter som inviterer til spændende scener/rollespil. Alt behøver ikke være regelmekanik. Jeg betragter det som stemningsorienterede facetter, hvilket jeg gerne ser mere af.

      Din idé med at brugere af magi kan nedsætte potentialet for korruption, er ganske interessant. Måske man kan overveje et Faust-lignende koncept, hvor man siger, at hvis de villigt “sælger sin sjæl til fanden” (her “dark powers”) i større eller mindre grad, så kan de på denne måde nedsætte potentialet. Dog bliver det på præmissen af, at de overgiver lidt af deres sjæl hver gang… Dette kunne give en spændende og mørk facette til settingen. Måske.

  2. johsbusted
    2. november 2012

    Hvad gør korruptionsværdi?
    Bliver man selv korrupt eller tiltrækker man sig det korrupte/ det onde a la dæmoner osv.?
    Jeg synes det kunne være fedt, hvis korruption har et meget konkret udtryk, så spillerne kan mærke det. Derudover synes jeg, at hvis korruption og magi skal spille en stor rolle i kampagnen, at du så skal overveje om alle spilpersonerne skal være magi-bruger i et eller andet omfang.
    Ligesom alle vampyrer kan en eller anden vampyr magi i Vampire.

    • Rasmus Alstrup
      2. november 2012

      Hej Johs

      Korruption i settingen er “dark powers” som latent forsøger at omvende individerne i settingen til det mørke – lidt alla “join the dark force” i Star Wars. Ift. dit konkrete udtryk, så er det netop derfor jeg gerne vil implementere CoCs sanity-system, for netop at have en mekanik der danne begreb herom.

      I kraft af karaktererne mister sanity, får dark powers mere magt over karakteren, og omgivelserne reagerer stærkere og stærkere mod samme – fx risikoen for at blive smidt på et sanatorie for crackheads. Jeg vil gerne arbejde hen mod et system, hvor hver klasse her sine egne tilgange til at kunne miste sanity – som fx magikerens med hans magi.

Skriv et svar

Information

This entry was posted on 1. november 2012 by in Udenfor kategori.
