Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Advanced Dungeons and Dragons 1st. ed. – Review, del 1

dm-guide-1983

I 1977 udkom Advanced Dungeons and Dragons – en avanceret udgave af deres foregående system – Dungeons and Dragons Basic. Første bog i serien var Monsters Manuel (1977), som efterfølgende blev fulgt op af Players Handbook (1978) og Dungeon Master Guide (1979). Jeg vil forsøge at danne et overblik over AD&D 1st. ed. generelt, og skrive om mine oplevelser og tilgang til dette system.

For et par uger siden besluttede jeg mig for, at jeg ville vende tilbage til rollespillets udgangspunkt, og en tidlig version af Dungeons and Dragons som jeg aldrig har stiftet bekendtskab med – Advanced Dungeons and Dragons 1st. ed.

Jeg startede med at erhverve mig Dungeon Master Guide. Jeg har nu læst den. Det var en meget interessant og inspirerende oplevelse. Og krævende, ikke mindst. Her følger min læseoplevelse.

Bogens Præmis
Gygax skriver indledningsvis: “Use this written material as your foundation and inspiration, then explore the create of possibilities you have in your own mind, to make your game something special“. Utallige rollespilsbøger skriver meget lignende indledningsvis, men DMG er nok den eneste bog jeg har læst, som virkelig forholder sig til denne præmis hele vejen igennem, og ikke går hen og bliver absolut i sit sprog.

En anden bemærkelsesværdig og indledende kommentar, er denne: “What follows herein is strictly for the eyes of you, the campaign referee. As the creator and ultimate authority in your respective game, this work is written as one Dungeon Master equal to,another. Pronouncements there may be, but they are not from “on high” as respects your game. Dictums are given for the sake of the game only, for if ADVANCED DUNGEONS & DRAGONS is to survive and grow, it must have some degree of uniformity, a familiarity of method and procedure from campaign to campaign within the whole. ADVANCED D&D is more than a framework around which individual DMs construct their respective milieux, it is above all a set of boundaries for all of the “worlds” devised by referees everywhere. These boundaries are broad and spacious, and there are numerous areas where they are so vague and amorphous as to make them nearly nonexistent, but they are there nonetheless“.

DMG er en manual og inspirationskilde fra én DM til en anden. Dette er bogens hensigt, og ligeledes ud fra denne vinkel, at Gygax har forfattet DMG. Det er bemærkelsesværdigt at se, at hensigten med spillestilen i AD&D 1st. ed. er sådan, at det udelukkende er DM som skal have kendskab til reglerne og detaljerne i settingen. Min første umiddelbare tanke var, hmm…

Efter et par dages overvejelse og et par genlæsninger af forskellige kapitler, så giver det faktisk mening for mig. Dette udelukkende fordi, bogen er skrevet som den er – fra én GM til en anden. Og dette gør Gygax uomtvisteligt klart her: “As this book is the exclusive precinct of the DM, you must view any non-DM player possessing it as something less than worthy of honorable death. Peeping players there will undoubtedly be, but they are simply lessening their own enjoyment of the game by taking away some of the sense of wonder that otherwise arises from a game which has rules hidden from partici- pants. It is in your interests, and in theirs, to discourage possession of this book by players. If any of your participants do read herein, it is suggested that you assess them a heavy fee for consulting “sages” and other sources of information not normally attainable by the inhabitants of your milieu. If they express knowledge which could only be garnered by consulting these pages, a magic item or two can be taken as payment- insufficient, but perhaps it will tend to discourage such actions”.

Gygax’ intention med DMG er altså, at klæde en DM så godt på som muligt er. Og derfor er denne bog ikke for spillere. Hvorfor? Fordi, som han selv skriver, der er information og viden i den, som ellers vil frarøve spillerne visse spiloplevelser. Man kan synes om dette som man vil, men jeg synes det giver mening ud fra det perspektiv, at DM skal guide spillerne rundt i en fantastisk verden rig på oplevelser, møde underfulde væsener, bevæge sig rundt i mystiske dungeons og finde vidunderlige skatte m.m. Egentligt er det en smuk tanke det Gygax ønsker sig af rollespillet, at DM skal være iscenesætteren af store oplevelser, og spillerne skal interagere med disse og vente i spændt uvidenhed på, hvad der mon venter dem…

Et sidste ord jeg vil sige om ovenstående, og for at underbygge måden at spille AD&D 1st. ed. på, så findes der i AD&D PH ingen regler, udelukkende oplysende stof til spillerne om, hvordan de danner deres karakter m.m.

Årsagen til jeg skriver så meget om ovenstående, er fordi jeg føler dette er hjørnestenen i spillet. AD&D 1st. ed. ikke et almindeligt Dungeons and Dragons rollespil. Langt fra. AD&D 1st. ed. vil noget mere med sit publikum. Det er et oplevelsesspil som vil udelukke det forudsigelige, og i stedet have en langt mere mystisk og dragende approach mod sit publikum. Dette bør man forholde sig til, hvis man vil spille AD&D 1st. ed., eller hvis man vil opleve spillet fra dets sjæl side.

Advarsel
Bogen indleder sin “Introduction” sektion med flg. sætning: “The format of this book is simple and straightforward“. Nej, det er den ikke. Slet ikke. Bogen er skræmmende rodet – ren horror. Til de som ønsker at stifte bekendtskab med DMG for første gang, bør I være forberedt på dette. Formuleringen kan også til tider være upædagogisk og svært tilgængelig. Jeg måtte nogle gange læse samme stykke flere gange, før jeg fangede meningen med den ønskede formulering.

For nogle kan dette være bogens charme, og i føling med Gygax’ ånd. Personligt havde jeg gerne været det foruden.

Næste blogindlæg
Jeg vil i mit næste indlæg om AD&D 1st. ed., skrive om spillets regler som de er beskrevet i Advanced Dungeons and Dragons, Dungeon Master Guide.

Skriv – hvad er din mening om AD&D 1st. ed., og om hvordan det bør spilles eller opfattes?

5 comments on “Advanced Dungeons and Dragons 1st. ed. – Review, del 1

  1. Thais Munk
    20. april 2012

    Jeg har aldrig læst eller spillet AD&D 1st ed, så jeg vil bare markere min begejstring overfor denne her serie af indlæg. Det er spændende læsning og jeg vil glæde mig til at læse mere 🙂

  2. Kristian
    21. april 2012

    Fantastisk ide – jeg glæder mig til at læse mere. Jeg har selv inden for den sidste måned skaffet netop en AD&D DMG, fordi mange folk på nettet fremhæver den som den bedste af sin slags og en stor inspirationkilde. Nu vil jeg overveje at indhente dig og kommentere med.

    Min første tanke var “fårk, hvor er teksten skrevet med småt og helt tæt!” 🙂

    • Rasmus Alstrup
      21. april 2012

      Cool – du er meget velkommen til at kommentere med dit syn og oplevelse af AD&D DMG, det vil jeg glæde mig til at læse i forhold til min egen! 🙂

  3. Pingback: Et afsluttende suk for AD&D | Strange Currencies

Skriv et svar

Information

This entry was posted on 20. april 2012 by in Dungeons & Dragons and tagged , , .
