Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Synopsis til scenarie: Klitterne

2012 er startet noget sløvt i forhold til at få skrevet her på bloggen – dog har jeg brugt tiden på at researche en del til et scenarie, som jeg vil introducere som mit 1. på en con – hvilken aner jeg ikke…

KLITTERNE (nu tilrettet)
Den midaldrende arkitekt Leif Perssons 11-årige datter, Elisabeth, forsvinder sporløst. Politiets efterforskning giver intet resultat, og det tager hårdt på forældreparret. Flere år efter er Leif stadig tynget af sorgen, men prøver at opretholde facaden i forbindelse med sine omgivelser. Når presset bliver for stort, isolerer han sig i deres sommerhus ved Vesterhavet. Idyllen varer dog ikke ved, da Leif pludselig konfronteres med fortiden, da det en eftermiddag banker på døren…

Karaktererne i KLITTERNE er helt almindelige personer, som alle en sag at gøre op med fortiden – det skræmmende er, at alle tilsyneladende gemmer på hemmeligheder, som kan relateres til Elisabeth. Dette bliver startskudet til et skæbnesvangert møde for dem alle, hvor afsløringen af deres fortid langsomt danner billede af sandheden, om Elisabeths egentlige forsvinden.

KLITTERNE er et scenarie som udforsker grænsen mellem virkelighed og drømme, hvor de to modpoler møder hinanden i overlapningen, og resultatet af det autentiske som står tilbage.

System: Systemløst
Genre: Mystery

10 comments on “Synopsis til scenarie: Klitterne

  1. troelsken
    11. februar 2012

    Det er vist en teaser, ikke en synopsis. Jeg læser den og er nysgerrig, men jeg har ingen som helst idé om hvad jeg i givet fald rent faktisk skulle spille i den anledning.

    Jeg ved godt at det her nok er tidligt i forløbet og sådan, men… hvem og hvad er karaktererne? Hvad skal de gøre? Hvordan håndteres det i spillokalet? Bare i meget grove træk. Lige nu er jeg ikke engang sikker på, at Leif er en karakter; måske er det en central NPC/spillederrolle, som spillerne skal forholde sig til mens de spiller minder/stemmer i hans hovede/personer (& sagsbehandlere?) i hans liv. Kan du give os noget konkret? 🙂

    • Rasmus Alstrup
      11. februar 2012

      Ja, du har ret… nu hvor jeg læser det igen, kan jeg da virkelig godt se det ikke er meget signende om hvad scenariet går ud på. Jeg vil skrive noget mere på det.

  2. Morten G. Petersen
    13. februar 2012

    Jeg læser både den forgående og den tilrettede version ikke som synopser, men som foromtaler til et scenarie. Den tilrettede gør det dog langt lettere for mig at se, hvad jeg skal spille. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om genren. Er det en gyser? (f.eks. din brug af ordet “skræmmende”, som i andre tilfælde kunne være “foruroligende”, “sælsomme” eller “mystiske” alt efter genrevalg. Hvorfor er sammenfaldet “skræmmende”?).

    • Rasmus Alstrup
      14. februar 2012

      Jeg er ikke enig med dig i, Morten, at genrer har patent på ord i forhold til at udtrykke en stemning eller i beskrivelse af baggrund m.m. som du lettere hentyder til, når du skriver at “skræmmende” associerer til gyser-genren alene. Og, det er skræmmende, fordi: “…at alle (karaktererne) tilsyneladende gemmer på hemmeligheder, som kan relateres til Elisabeth”. Denne sætning mener jeg ikke behøver yderligere uddybning – eller tager jeg fejl?

      Genren er mystery, som vel er en subgenre af crime/thriller.

      Jeg ved ikke om jeg misforstår dit svar, Morten, men under alle omstændigheder tak for det 🙂

      • Morten Greis
        15. februar 2012

        Hej Rasmus,

        Jeg tror ikke helt du forstod. Min pointe handler ikke om, hvorvidt genrer har patent på ord, men når jeg læser ordet skræmmende associerer jeg det med gys, netop det er ‘skræmmende’. Hvorfor er det ‘skræmmende’, at de har hemmeligheder, der associeres med E.? Det kunne lige så godt være mystisk, fascinerende eller spændende, så hvorfor er det ‘skræmmende’, der er det afgørende ord? At man har hemmeligheder associeret med person åbner op for alskens forskellige genrer: konspirationsdrama (Hun er Jesu efterkommer), spion-thriller (hun var deres CIA-handler), familie-fortælling (hun var deres bortadopterede, illegitime datter) osv., og for mig er flere af disse ikke skræmmende, men mystiske, fascinerende, dragende, forunderlige osv.

    • Rasmus Alstrup
      16. februar 2012

      Det er ikke ment som skræmmende på en uhyggelig måde, men mere at ellers uafhængige tilfældigheder viser sig, at have en tilknytning til hinanden, og det mod et mål, hvor konsekvensen har et ubehageligt udfald – og, dette er skræmmende 🙂

  3. annevinkel
    14. februar 2012

    Det, jeg læser er “Mysterier og sorg”, og begge dele er gode ting. Handler det om at løse mysterierne, eller om at indleve sig i sorgen? Eller hvad?

    Det, du skriver her, lyder jo meget som om scenariet egentlig handler om én person – teksten er egentlig ikke interesseret i andre end Leif Persson. Handler scenariet om ham? Hvordan kommer det til at fungere med antal spillere? Er der én spiller, som spiller ham, og de andre spiller folk, hvis hemmeligheder etc etc kan føre ham videre i hans personlige sorgproces?

    • Rasmus Alstrup
      14. februar 2012

      Temaet i KLITTERNE er skyld, og måden at forholde sig og bearbejde skyldfølelse på. Der vil blive udforsket 2 sider af skyld, den direkte og den indirekte.

      Scenariets omdrejningspunkt er Leif, der lider afsavn efter datterens mystiske forsvinden. Leif bliver en eftermiddag forstyrret af en række personer, som umiddelbart bærer på mørke hemmeligheder der alle kan linkes til datterens forsvinden – og dette uafhængigt af hinanden. Dette bliver en skelsættende begyndelse mod sandheden om, hvad der egentligt skete for flere år siden med Elisabeth.

      Scenariet indeholder kun én npc – og dette er ikke Leif, som spilles af én af spillerne. Historien er konstrueret, og bygget op over en række forskellige teknikker, hvilket gør, at handlingen ikke fortælles ubesværet, men hvor der fra spillernes side skal skabes relation imellem de forskellige teknikker.

      KLITTERNE er en krimi, subkategoriseret som et mysterie, da dette underbygger scenariets konstruktion.

  4. troelsken
    14. februar 2012

    Men vi er oppe på en foromtale! 😉

  5. Pingback: Research af krimigenren – til scenarieprojekt |

Skriv et svar

Information

This entry was posted on 11. februar 2012 by in Udenfor kategori.
