Strange Currencies

Endnu en blog om rollespil…

Two Times Intro

Dette bliver et kort indlæg om en idé til et koncept jeg engang læste som jeg egentligt syntes virkede ganske cool

Har du set The Wire? Hvis ikke, så handler serien kort om kriminalitet og korruption på forskellige niveauer i Baltimore, USA – ens for alle sæsoner er dog at man løbende følger politiet og en gruppe narkohandlere og hver deres side af sagen.

rollespil

At opleve samme sag fra hver sit perspektiv synes jeg lyder interessant. Fx hvis spillerne er en gruppe FBI agenter på sporet af en seriemorder, da følger (eller spiller) man normalt agenternes opklaringsarbejde med de spor de finder osv., men sjældent oplever man sagen set fra seriemorderens perspektiv. Her kunne spillederen have nogle scener og npc-roller klar, og lade spillerne opleve at være seriemorderen og dennes ofre, for da at skabe mere kulør på historien.

Man kan også spille sider af historien som måske ikke er noget de egentlige karakterer oplever i scenariet, men igen blot for at underbygge en stemningen i scenariet. Jeg tror på dette koncept kan bidrage med en fed stemning til scenarier – dette til trods for jeg ikke selv har forsøgt det endnu…

4 comments on “Two Times Intro

  1. Thais Munk
    6. december 2011

    Fed ide. Personligt ville jeg nok gøre det med CoC, hvor at man både spiller en gruppe investigators og en gruppe kultister. Det kunne være voldsomt spændende. Jeg tænker især hvis kultisterne har nogle klare ulemper ift gruppen af investigators, så der ikke er den samme magt- asymmetri som der normalt er i Call. Cool tanke!

  2. Morten Greis
    7. december 2011

    Jeg og andre spilledere, jeg har stødt på, har lavet forskellige variationer over den ide. Som oftest spiller man ofrene, og derefter får man lov at spille dem, der skal opklare ofrenes død.
    I et Ask Agger-scenarie, der veksler handlingen mellem at man spillerne opdagerne og dem, der udfører scenerne, så man har en fornemmelse for, hvad man er efter.
    Der kan laves ret mange variationer over modellen, hvor man spiller to sider af en sag, og det er en god måde at opbygge stemningen i et scenarie på, da mange af de ellers usete sider af historien kommer frem i lyset.

  3. Pingback: Begin the Begin |

  4. Dennis Larsen
    5. januar 2012

    Personligt kan jeg godt lide denne metode, men har flere gange stødt på modstand fra spillere. Det har virket til at de ikke anser et givent scenario som en fortælling hvor det er oplevelsen som “publikum” der er i højsædet, men nærmere som et spil hvor oplevelsen ses i fra karakterens synsfelt.

    Jeg vil mene at deres anskuet problem ligger i informationsdelingen, hvor det DU ved er det DIN karakter ved. I modsætning til at det du ved som spiller ikke nødvendigvis sidestilles med den information din karakter har.

    Men ja super interessant fortællestil, hvilket nok forklarer hvorfor den er brugt som mange gange. Dog er jeg ikke sikker på at brugen kan overføres fra mere traditionelle fortæller medier til rollespil, hvor det er andre virkemidler og metoder der virker.

Skriv et svar

Information

This entry was posted on 6. december 2011 by in At opleve Rollespil and tagged .
